7 tips som gör semestern lite mer aktiv – och mycket roligare

Motion under semestern ska inte vara en tråkig plikt. Men är det härligt, roligt eller ger nya upplevelser får du helt automatiskt lust att röra dig mer. Kolla bara våra aktiva semestertips här.

Kvinna springer på stranden

AKTIV SEMESTER – Det är skönt att slappna av i en solsäng på semestern, men när du börjar att ha tråkigt – kolla våra aktiva tips här.

© Jakob Helbig

Det är inte många av oss som längtar efter ett stenhårt träningsläger på sommarsemestern. Men bara för det behöver du ju inte ligga på en solsäng från morgon till kväll – dag efter dag. Framförallt inte om du är van vid att träna och inte vill tappa formen helt på semestern.

Kodordet här är balans. För med en liten insats kan du få både en skön och avslappnad semester och samtidigt hålla muskelstyrka, förbränning och kondition uppe. Kolla bara våra tips, som alla fyller kriteriet om att motion på semestern inte ska vara en tråkig plikt, utan däremot ska vara antingen härlig, rolig eller ge dig nya upplevelser. Då tror vi nämligen att du helt automatiskt får lust att röra dig lite mer.

Ha en härlig semester!

1. Ta med resvänliga träningsredskap

De väger ingenting och tar ingen plats i väskan. De kan användas överallt och du kan hålla koll på barnen (eller njuta av utsikten) när du tränar.

Hopprep
© iStock

Hopprep

  • Genialt för konditionsträning, eftersom du snabbt får upp pulsen och därmed förbränner mycket.
  • Bra för att träna balans.
  • Är mer skonsamt för dina leder än löpning eftersom du bara hoppar några centimeter från marken och därmed inte landar lika tungt.

Få ett hopprepsprogram här

Träna med gummiband på semester
© Jakob Helbig

Gummiband

  • Ger effektiv styrketräning, som får dina muskler att syra till.
  • Du kan lätt justera motståndet genom att strama åt eller släppa på gummibandet.
  • Är skonsamt för dina senor och leder och därmed bra för dig som ska rehabträna.

Få 8 övningar med gummiband här

2. Stark på ett ögonblick

Är du van vid att styrketräna vill du kanske inte ge dina muskler tre veckors ledighet. Det behöver du inte heller. Här får du ett enkelt miniprogram, som både håller dina muskler igång och är snabbt avklarad.

Styrkeprogram utan redskap

  • 10 squats
  • 10 armhävningar
  • 10 situps
  • 10 rygglyft
  • 10 änglahopp

Har du tid och energi så kör igenom programmet tre gånger. Men en gång är bättre än ingen.

3. Gå dig till motion och upplevelser

Oavsett om du är i sommarstugan, på charter, camping eller storstadssemester har du alltid med dig det perfekta träningsredskapet: dina ben. Promenader är jättebra motion, som både förbränner kalorier och stärker din matsmältning. Samtidigt tar du dig runt och upplever mycket mer av ditt resmål än det du kan se från din solsäng. Vill du ha extra bonus av dina promenader, så svinga med armarna och gå i ett så högt tempo så att du blir andfådd.

Fyra knep som gör din promenad lite roligare:

Gå en omväg till allt

– till stranden, butiken, restaurangen eller uttagsautomat­en. Du upptäcker nya gator, platser och byggnader och får nya upplevelser.

Sätt en spännande ljudbok i öronen

– du får bara lyssna så länge du går. Vi lovar dig att dina promenader blir längre och längre...

Köp en aktivitetsklocka

– och sätt upp ett mål. T ex att du ska gå 10.000 steg om dagen på semestern.

Lämna klackarna hemma

– och gå i ett par bra sneakers. När det är behagligt att gå får du större lust att göra det.

4. Gör en semesterchallenge med familjen

Har du 2 minuter? Ge dig själv – och kanske resten av familjen – en liten semesterutmaning: Stå i planka i 2 min varje dag.

Familj gör plankan på vardagsrumsgolvet
© iStock

5. Få motion i havet och poolen

Om du älskar vatten så bjuder både havet och poolen in till massor av bra motion. Med ett par bra simglasögon och en badmössa är du redo att crawla iväg. Om simning inte är något för dig, så gå eller spring i poolen eller havet – fram och tillbaka, fram och tillbaka. Att gå eller springa i vatten ger extra bra motion på grund av motståndet vattnet ger.

I poolen

  • Kasta en boll, ev en badboll, med din semesterkompis.
  • Håll fast i bassängkanten och gör övningar, t ex triceps dips eller crawlbenspark.

Vid havet

  • Spela strandtennis, frisbee eller boule i vattenbrynet.

6. Kolla upp vad hotellet erbjuder

Du kan såklart välja att resa till ett träningshotell, men det krävs inte. Ska du bo på hotell, så välj ett som har ett gym, en tennisbana, ett pingisbort eller gruppaktiviteter som yoga eller vattengympa.

7. Var aktiv med hela familjen

Det kan vara svårt att komma överens om vilka aktiviteter ni ska göra tillsammans på semestern. En lösning kan vara att ge varje familjemedlem en dag där hen bestämmer aktiviteten och där resten av familjen hänger på.

Här är 3 tips på roliga lekar som får upp pulsen:

Spela badminton

Kan spelas både med och utan nät och poäng. Rita ev upp en bana genom att strö mjöl på gräset (det försvinner av sig själv). Är nivåskillnaden på er stor, så ge den sämsta ett försprång på t ex 10 poäng. Är ni fler än två kan ni också spela “runt nätet”.

Flaska-boll-lek

Två personer står med 10-20 meters avstånd. Framför varje person står en stor flaska fylld med vatten. Ni behöver en boll och turas om att försöka slå ner den andras flaska med kast eller sparkar. Slås flaskan ner ska ägaren få tag i bollen innan flaskan får resas upp. Den andra ska springa fram och hälla ut vattnet ur flaskan. Den vars flaska är tom först förlorar.

Töm-baljan-först-stafett

Gör två lag. Varje lag behöver två hinkar och två plastburkar. Gör en bana på 10–30 meter. Varje lag har en hink full med vatten i ena ändan och en tom i den andra. Nu gäller det att tömma de fulla hinkarna i de tomma med hjälp av plastburkarna. En person från varje lag får springa i taget. Det lag som först har förflyttat allt vatten, har vunnit.

Familjevänliga aktiviteter

  • Hyr cyklar, gärna tandem.
  • Ta en SUP-kurs.
  • Besök en klättervägg och gå på klätterkurs.
  • Besök ett plantage och plocka frukt eller bär.
  • Prova en höghöjdsbana.
  • Gå i skogen och samla växter som ni kan gå hem och pressa.
  • Arrangera en skattjakt eller ett orienteringslopp.
  • Hyr kanoter eller kajaker.

Bli hälsosam och stark med I FORM!

I FORMs viktigaste uppgift är att göra hälsa enkelt. I vårt digitala universum får du kunskap och verktyg som gör det lätt att leva sunt. Som prenumerant får du tillgång till både sajten och appen.

På vår sajt och i vår app får du bl a:

  • Över 100 videoträningar på 5 till 40 min.
  • Nybörjarvänliga löpprogram med ljudguide
  • Tillgång till fler än 1000 nyttiga recept
  • Mejl med ny, nyttig meny nyttig meny

Vill du veta mer om I FORM digital? Kolla här!


Newsletter background