Sociala medier kan påverka självkänslan - även hos vuxna
Vi pratar mycket om hur sociala medier påverkar barn och ungdomar, men enligt två experter bör vi också ta en titt på oss själva. Mediernas utformning har nämligen en stark inverkan även på vuxna, och det kan få negativa konsekvenser.
Det scrollas en hel del i tonårsrum överallt, och det är inte ovanligt att experter och föräldrar uttrycker oro över hur de många timmarna på sociala medier påverkar unga människor.
Ungdomar är också mycket flitiga användare av sociala medier. Nya siffror från Svenska internetstiftelsen visar att princip alla födda på 90- och 00-talet använder sociala medier dagligen.
Men i hälarna på de unga kommer alla vi som är äldre än 19 år. Nästan alla internetanvändare använder sociala medier år 2023. 94 procent har använt något social medieplattform det senaste året, 91 procent använder sociala medier varje vecka och 85 procent varje dag.
Vi vuxna är riktigt bra på att använda sociala medier, och på många sätt är det en gåva.
De gör det lätt för oss att hålla kontakten med vänner från när och fjärran, underhålla oss och vidga våra vyer.
Men konsumtionen kommer också med ett pris för många av oss, säger Trine Lind, psykolog:
"Jag tycker definitivt att sociala medier har en negativ inverkan på mina klienter. Det blir ett fönster för oss in i andra människors liv, och det slutar med att vi gör en enorm mängd jämförelser med andra människor."
Vad gör andra människor?
Att jämföra sig med andra är inte ett nytt fenomen, vi människor har alltid gjort det – det har bara tagit fart ordentligt i och med sociala medier.
Förr kunde vi bläddra i en tidning och se bilder på vackra modeller. I dag går vi omkring med ett ständigt fönster i fickan, så exponeringen är mycket större.
Även om det har kommit en våg av mer ärligt och icke-perfekt innehåll är många plattformar fortfarande fulla av glansiga, tillfixade bilder.
Och när vi jämför oss med dem är det lätt att känna sig otillräcklig. Trine Lind upplever detta ofta – till exempel när vi ser en bild på en kvinna vars utseende vi avundas:
Många av våra vuxna kunder upplever att det de ser på sociala medier har en negativ inverkan på deras kroppsuppfattning. Det skapar en känsla av missnöje, en känsla av att inte duga.
— Trine Lind, psykolog
Men det är inte bara bilder på "perfekta" kroppar som kan få oss att känna oss irriterade. Bilder och inlägg om andra människors till synes spännande och lyckliga liv kan också göra ont.
"Om du till exempel ser att alla har lagt upp fantastiska semesterbilder och du inte har råd att resa, är det lätt att tänka att du lever ett tråkigt liv och att andra lever mer färgstarka och spännande liv."
"Jag kan ju se att det är snapshots", kanske du tänker. Och det kan de flesta av oss också, om vi tänker efter. Men det är därför det är bra att vara medveten om att det finns en risk för att din hjärna blir lurad:
"Med den rationella delen av vår hjärna vet vi att det är ögonblicksbilder, men vi är också irrationella varelser. Det är mänskligt att låta sig förföras när designen är rätt", säger Trine Lind.
3
sociala medier använde svenskarna i genomsnitt, 2023.
— Källa: Internetstiftelsen
Bara fem minuter till
En som vet mycket om design av sociala medier är beteendedesignern Henrik Dresbøll. Han håller med Trine Lind om att designen av sociala medier är helt "rätt".
"De är utformade för att maximera användarnas engagemang. De vill öka den tid som användarna tillbringar på dessa plattformar, för ju längre tid vi tillbringar på dem, desto fler annonser ser vi och desto mer data kan plattformen samla in", säger Henrik Dresbøll.
Ett av de knep som medierna använder är att visa dig mer av det du såg förra gången, eftersom du förmodligen såg den där kattvideon för att du gillade den. På så sätt tränar vi faktiskt maskinerna att locka till sig oss genom vårt beteende.
Forskning har också visat att innehåll blir mer och mer relevant, så de första två eller tre inläggen är inte så intressanta, men de följande blir mer och mer relevanta för vad du gillar. På så sätt behåller de din uppmärksamhet.
— Henrik Dresbøll, beteendedesigner
Henrik Dresbøll, liksom Trine Lind, tar också upp vårt behov av att jämföra – eller imitera, som han uttrycker det. Enligt honom är vi människor oerhört styrda av vad andra gör:
"Vad andra människor önskar sig, vad andra människor gör, säger, får och har, är enormt styrande för oss. Vi härmar varandra."
Mekanismen kallas "mimetiskt begär" och den utnyttjar sociala medier till fullo. Hela poängen med den här typen av medier är att vi följer varandras liv. Vi ser vad våra vänner har och gör, och så kan vi fortsätta i all oändlighet, eftersom sociala medier aldrig sover och mängden innehåll är oändlig.
73 %
av 20-, 30- och 40-talisterna använde sociala medier i början av 2023.
— Källa: Internetstiftelsen
Beep, bzzz, titta på mig!
Bakom kulisserna på sociala medier finns beteendedesigners med insikt i vanans psykologi. De vet att vanor består av en trigger, en uppmaning, en handling och en belöning - och de använder detta i sin design.
De skickar triggers till oss i form av meddelanden. De kan innehålla ljud, visuella stimuli och vibrationer och har vanligtvis en känsla av brådska.
Notiserna stimulerar ett begär eftersom vi är otroligt nyfikna av naturen, vilket får oss att klicka på notisen, och den handlingen utlöser en belöning.
"När du får likes, kommentarer eller någon delar ditt innehåll upplever du en frisättning av dopamin, som är förknippat med glädje, belöning och motivation", förklarar Henrik Dresbøll.
Du vet säkert själv att triggern kommer med en förväntan om belöning, att när ljudet eller vibrationen uppstår i din ficka känner du redan en bubblande känsla av att du kan få en belöning här.
"Sociala medier är socker, salt och fett för hjärnan. Man kan uppdatera sig hela tiden. Det är bara att trycka på knappen igen så frigörs mer av de här ämnena", säger Henrik Dresbøll.
Och även om det känns bra är det en belöningsfix som är kortlivad och (också) kommer med ett antal konsekvenser.
Ett sätt att fånga uppmärksamhet
Sociala medier har inte bara nackdelen att de får oss att jämföra oss för mycket med andra - de riskerar också att ta upp mycket av vår tid. Och det är inte gratis:
Vi kan inte vara uppmärksamma på två ställen samtidigt. Det gör att vi snabbt blir disträa och det kan kosta på i våra relationer i verkliga livet.
— Trine Lind, psykolog
Om du har ett fast förhållande känner du säkert igen känslan av att sitta i varsin ände av soffan och scrolla igenom Instagram eller Facebook.
"Det vi offrar är vår närvaro." Sociala medier är en konstgjord värld som efterliknar våra önskningar så starkt att vi hellre byter närvaro med dem som är nära oss mot närvaro med dem som är långt borta. Vi gör det inte medvetet, men vi gör det", förklarar Henrik Dresbøll.
NÄRVARON med dem vi är nära offras lätt till förmån för närhet med dem vi är långt ifrån.
Enligt Trine Lind kan konsekvenserna av att tillbringa timmar på sociala medier vara psykologisk olycka. Bland hennes klienter är negativa känslor som tillräcklighet, underlägsenhet och ensamhet särskilt kopplade till användning av sociala medier.
Det är också värt att notera att många av oss, utan att veta om det, faktiskt är ganska dåliga förebilder för våra barn - de barn vars användning av sociala medier vi är så bekymrade över.
"Barn gör som vi gör, inte som vi säger att vi gör. De lär sig att det är så man har roligt, finner frid eller hanterar trötthet. Det är viktigt att vi är medvetna om vårt ansvar och att vi lär oss att hantera våra egna känslor på ett annat sätt", förklarar Trine Lind.
Vi har samlat 8 konkreta tips från Trine Lind och Henrik Dresbøll för ett sundare förhållande till sociala medier - du hittar dem här.