Tre kvinnor håller om varandra.
© Jakob Helbig

15 enkla tips för ett sundare blodtryck

Goda vanor kan rädda dig från ett förhöjt blodtryck. Så här enkelt kan du ändra din livsstil till det bättre.

1 september 2016 av Jerk W. Langer

Högt blodtryck är inte en sjukdom i sig, utan ett lömskt tillstånd som kommer krypande utan att du märker det, och belastar hjärtat så att muskeln med tiden tjocknar, stelnar till och försvagas. Ju fler år blodtrycket är förhöjt, och ju högre trycket är, desto allvarligare blir skadorna. Din läkare får göra en bedömning av om du behöver äta mediciner.


Vad ska blodtrycket helst vara? Kolla blodtryckstabellen och få svar! 


I FORM ger dig här en allmän uppskattning av hur mycket du, mellan tummen och pekfingret, kan vinna genom att leva ett mer blodtryckshälsosamt liv. Det är varken besvärligt eller tråkigt. Tvärtom är det alla mycket goda och bra vanor. Och du har allt att vinna, för de femton råden stärker också din hälsa på många andra sätt. Så välj ut dina favoriter bland tipsen och ge ditt tryck en rejäl skjuts nedåt.


LÄS OCKSÅ: En stegräknare får dig att gå 1,5 km mer – varje dag!

Skippa energidrycken

Vår konsumtion av energidrycker som Red Bull, Cult, Monster och Burn har exploderat de senaste åren. Men de söta dryckerna pumpar blodtrycket i höjden.

Håll igång träningen

Regelbunden träning sänker blodtrycket, har forskare fastslagit med stor säkerhet. Effekten är störst om ditt blodtryck redan är förhöjt. Normalt faller blodtrycket med 7–8 mm Hg, enligt vissa analyser ända upp till 10–15 mm Hg. Effekten är i klass med blodtryckssänkande medicin.

Ät massor av vitlök

Vitlök smakar förträffligt i nästan alla maträtter, och den lilla stinkande löken är också bra för ditt hjärta.

Ge vikten en knuff nedåt

Vikt och blodtryck följs åt hand i hand. När vågens siffror sticker iväg uppåt följer blodtrycket efter. Lyckligtvis går det också åt andra hållet: Om du kan göra dig av med några överflödiga kilon sjunker blodtrycket också. Så kommer du igång med din viktminskning.

Dra ned på sockret

Socker är troligen värre för ditt blodtryck än salt, menar forskare som har gått igenom flera undersökningar.

Spara på saltet och snabbmaten

De flesta får i sig 10–12 gram salt varje dag, men vår kropp kan faktiskt klara sig med bara ett enda gram.

Lär dig släppa taget

Många människor drabbas av hjärtproblem på måndagsmorgonen. Kanske för att blodtrycket stiger extra mycket när man stressar över att komma igång igen efter en avslappnande weekend.

Ät magnesium – gärna i pillerform

Ny forskning som presenterades på den amerikanska hjärtföreningens senaste kongress fastslår att magnesium kan bli det nya hjärtmineralet.

Lägg upp en ny kostplan

Den bäst testade kostplanen för blodtrycket är DASH (Dietary Approaches to Stop Hypertension), som utvecklats av forskare från amerikanska National Heart, Lung, and Blood Institute. Kom igång med DASH-dieten här.

Ät mer fisk och nötter

Omega-3-fettsyror får ned blodtrycket.

Hoppa över cigaretterna

Varje cigarett kostar 14 minuter av ditt liv så om du röker finns det mycket att hämta genom att skippa cigaretterna. Förbered dig ordentligt och tänk på vilka utmaningar du kommer att stöta på. Kanske är det inte så svårt att sluta …

Njut av ett glas vin til maten

Ett högt alkoholintag är dåligt för blodtrycket. Men ett moderat intag av vin är i gengäld en fördel.

Sov gott och länge – men bara på natten

Nej, du kan inte spara sömnen tills du blir gammal. Sömn är en fysiologisk nödvändighet som återuppbygger din kropp och håller blodtrycket i schack. Sömnlös? Få lösningen på de 10 vanligaste sömnproblemen här.

Ät choklad en gång om dagen

Världens mest välsmakande ”medicin" mot förhöjt blodtryck heter choklad – mörk sådan.

Skippa lakritsen om du är överkänslig

Vi är många som är svaga för lite saltlakrits då och då, och på senare år har lakritssmaken spridit sig från godishyllorna till resten av butikens matvaror. Det är dock inte en trend som får ditt hjärta att jubla.

Nå ditt mål 2019!

Kanske är du intresserad av ...

I FORM tipsar