Gå ut i ljuset

Se till att vistas utomhus i dagsljuset så mycket som möjligt, det stärker nämligen motståndskraften och är samtidigt den bästa kuren för nedstämdhet och depression.

Dagsljus pressar hjärnan att bilda signalsubstansen serotonin (det kemiska ämnet för välbefinnande i hjärnan), något som vanlig inomhusbelysning inte kommer i närheten av.

Ta en långpromenad eller flytta din träning utomhus. Den nedre gränsen för en humöreffekt ligger på en halvtimmes träning om dagen med en intensitet som motsvarar cykling, gång och trädgårdsarbete.

Ta gärna en tur söderut under de kalla månaderna, och njut av solen på varmare breddgrader. Humöret får en rejäl kick när vi uppehåller oss utomhus och känslan av att vara brunbränd och snygg ger en mental kick, som avspeglas i ett starkare immunförsvar.

LÄS OCKSÅ: 10 symptom på depression

Tänk på att sola klokt oavsett om du reser söderut eller njuter av solen i en skidbacke. Om du bränner dig blir nämligen resultatet att immunförsvaret försvagas tillfälligt.

Jerk W Langer

Nu har det blivit lättare att leva sunt!

I FORMs viktigaste uppdrag är att göra hälsa lättillgängligt. Därför har vi skapat ett nytt träningsuniversum, där du får kunskapen och verktygen som motiverar dig att leva sunt, året runt.
Som prenumerant får du tillgång till både sajten och appen.
Läs mer om nya I FORM

  • Videoträningar mellan 10 och 30 min.
  • Tillgång till fler än 1000 nyttiga recept
  • Mejl med ny, nyttig meny nyttig meny
  • Spara ditt favoritinnehåll – och hitta det lätt igen

Just nu: Testa 30 dagar utan kostnad


Newsletter background