Gå ut i ljuset

Se till att vistas utomhus i dagsljuset så mycket som möjligt, det stärker nämligen motståndskraften och är samtidigt den bästa kuren för nedstämdhet och depression.

5 april 2008 av I FORM

Dagsljus pressar hjärnan att bilda signalsubstansen serotonin (det kemiska ämnet för välbefinnande i hjärnan), något som vanlig inomhusbelysning inte kommer i närheten av.

Ta en långpromenad eller flytta din träning utomhus. Den nedre gränsen för en humöreffekt ligger på en halvtimmes träning om dagen med en intensitet som motsvarar cykling, gång och trädgårdsarbete.

Ta gärna en tur söderut under de kalla månaderna, och njut av solen på varmare breddgrader. Humöret får en rejäl kick när vi uppehåller oss utomhus och känslan av att vara brunbränd och snygg ger en mental kick, som avspeglas i ett starkare immunförsvar.

LÄS OCKSÅ: 10 symptom på depression

Tänk på att sola klokt oavsett om du reser söderut eller njuter av solen i en skidbacke. Om du bränner dig blir nämligen resultatet att immunförsvaret försvagas tillfälligt.

Jerk W Langer

Nå ditt mål 2019!

Kanske är du intresserad av ...

I FORM tipsar