Så många kalorier innehåller dina gryn, korn och nötter

Det kan vara svårt att hålla koll på mängden kalorier i saltade nötter, rågbröd och mandlar.

16 januari 2014 av Martin Kreutzer

Här får du både en visuell översikt ett svart-på-vitt-svar på hur många kalorier de olika portionerna innehåller.

Cornflakes, fiberrika: 1. 50 kalorier = 14 gram 2. 100 kalorier = 27 gram 3. 150 kalorier = 41 gram 4. 250 kalorier = 68 gram 5. 500 kalorier = 135 gram

Rågbröd: 1. 50 kalorier = 25 gram 2. 100 kalorier = 49 gram 3. 150 kalorier = 74 gram 4. 250 kalorier = 123 gram 5. 500 kalorier = 245 gram

Havregryn: 1. 50 kalorier = 14 gram 2. 100 kalorier = 27 gram 3. 150 kalorier = 41 gram 4. 250 kalorier = 68 gram 5. 500 kalorier = 137 gram

Pasta, fullkorn: 1. 50 kalorier = 14 gram 2. 100 kalorier = 28 gram 3. 150 kalorier = 42 gram 4. 250 kalorier = 70 gram 5. 500 kalorier = 140 gram

Ris: 1. 50 kalorier = 14 gram 2. 100 kalorier = 27 gram 3. 150 kalorier = 41 gram 4. 250 kalorier = 68 gram 5. 500 kalorier = 137 gram

Mandlar: 1. 50 kalorier = 9 gram 2. 100 kalorier = 19 gram 3. 150 kalorier = 28 gram 4. 250 kalorier = 47 gram 5. 500 kalorier = 95 gram

Jordnötter: 1. 8 kalorier = 50 gram 2. 16 kalorier = 100 gram 3. 24 kalorier = 150 gram 4. 40 kalorier = 250 gram 5. 80 kalorier = 500 gram

I FORM rekommenderar
Får du i dig för många kalorier under dagen? På I FORM Kostdagbok hittar du inspiration till kalorisnåla recept och du får snabbt en bra förståelse för din kost och ditt kaloriintag.
Testa I FORM Kostdagbok gratis i 5 dagar

Nå ditt mål 2020

Kanske är du intresserad av ...

I FORM tipsar