Vilket träningspass förbränner mest?

Går du stenhårt in för att förbränna så många kalorier som möjligt? Här är svaret på vilket gruppass du ska boka på gymmet.

Kvinna med kettlebell, crossfit

CROSSFIT är ett riktigt bra val – du förbränner inte bara många kalorier, utan stärker också dina muskler.

© iStock

Om ditt fokus uteslutande är att förbränna kalorier, ska du välja ett gruppträningspass där du har så hög puls som möjligt under så lång tid som möjligt, och här är det ingen klass som slår spinning.

Den höga pulsen är bra för din blodcirkulation, och så är det en träningsform där du kan vara med oavsett om du är ny eller erfaren. Alla cyklar på samma typ av cyklar i samma tempo, men du justerar själv motståndet.

Kaloriförbränning är dock inte allt.

I spinning arbetar benen, men musklerna i din överkropp får ingen kärlek och du stärker inte heller ditt skelett.

Ska du bara gå på ett enda gruppträningspass är CrossFit ett riktigt bra val.

Här höjs pulsen rejält, så du förbränner nästan samma antal kalorier som vid spinning, men även dina muskler får arbeta hårt.

CrossFit är absolut inte bara för muskelknuttar, men nybörjare kan bli lite rädda av träningsformen vid första anblick. Tycker du det känns läskigt kan du istället leta upp ett gruppträningspass som heter något i stil med “Puls och styrka”. Det är lika allsidigt som CrossFit, och du kommer att svettas lika mycket, men det används ofta lite lättare vikter på gymmens pass.

STYRKETRÄNING

Kör superset

Kombinerar du en överkropps- och underkroppsövning kan du göra dem efter varandra och med hög belastning eftersom du inte tröttar ut samma muskelgrupp. På så sätt förbränner du mer.

Välj flerledsövningar.

Ju färre och mindre muskler du arbetar med, desto mindre förbränner du. De övningar som förbränner mest är de är du aktiverar flera leder och muskler – t ex squats.

10-15 repetitioner.

En bra tumregel är att träna med en intensitet där du kan göra 10-15 repetitioner av en övning. Tunga vikter kräver längre pauser där du inte förbränner så mycket

Källa: Rikke Hansen, träningsfysiolog och personlig tränare

Bli hälsosam och stark med I FORM!

I FORMs viktigaste uppgift är att göra hälsa enkelt. I vårt digitala universum får du kunskap och verktyg som gör det lätt att leva sunt. Som prenumerant får du tillgång till både sajten och appen.

På vår sajt och i vår app får du bl a:

  • Över 100 videoträningar på 5 till 40 min.
  • Nybörjarvänliga löpprogram med ljudguide
  • Tillgång till fler än 1000 nyttiga recept
  • Mejl med ny, nyttig meny nyttig meny

Vill du veta mer om I FORM digital? Kolla här!


Newsletter background