Bordet

Här visar vi dig hur du gör yogaövningen bordet på bästa sätt. Du får också tips på hur du kan justera kroppen så att övningen blir så effektiv och skonsam som möjligt.

Kvinna gör yogaövningen bordet

BORDET Skapar balans i kroppen, eftersom tyngden fördelas jämnt på armarna och benen.

© Jakob Helbig

Positiv effekt

  • Skapar balans i kroppen, eftersom tyngden fördelas jämnt på armarna och benen.
  • Stretchar mjukt armarna, skuldrorna, handlederna, höfterna, låren, knäna och ryggen.

Namn på sanskrit: Bharmanasana

Bordet – så här gör du

Kvinna gör yogaövningen bordet
© Jakob Helbig
  • Stå med händerna, knäna och fotryggarna i golvet.
  • Håll händerna precis nedanför axlarna, och knäna rakt under höfterna.
  • Böj armbågarna lätt, så att du inte övertänjer armbågslederna.
  • Sträck ut nacken, och titta ner i golvet.
  • Spreta med fingrarna en smula, och pressa handflatorna mjukt mot golvet.
  • Spänn magen lätt, så att du aktiverar magmusklerna.
  • Känn efter så att tyngden är fördelad lika mellan knäna och händerna.
  • Fokusera på att andas med djupa inandningar och långsamma utandningar, och stanna kvar i positionen i 10 andetag.

Gör övningen dynamisk:

Kvinna gör yogaövningen bordet
© Jakob Helbig
  • Andas in och lyft och sträck ut höger ben bakåt på utandningen.
Kvinna gör yogaövningen bordet
© Jakob Helbig
  • För höger knä mot höger armbåge när du andas in, och sträck benet bakåt när du andas ut.
  • Upprepa 10 gånger, och gör sedan likadant med motsatta sidan.
Newsletter background