Få fast rumpa på 5 veckor

Varför träna lår och rumpa i timmar på crosstrainern, när du kan ta en genväg hemma på vardagsrumsgolvet med världens ­5 mest effektiva rumpövningar? Följ I FORMs superprogram i 5 veckor och få en fast rumpa och starka lår på rekordtid.

24 augusti 2016

Vilka övningar är mest effektiva för att aktivera och stärka sätesmusklerna? Det har forskare från den amerikanska ACE (American Council on Exercise) undersökt. Frida Hallqvist, I FORMs träningsexpert har använt de resultaten för att ta fram ett balletprogram med 5 mycket effektiva övningar där du använder din egen kroppsvikt som belastning.

Och det finns goda skäl att fokusera lite extra på rumpan. En fast, stark rumpa ser nämligen inte bara bra ut i ett par tajta byxor, den ökar också din förbränning eftersom några av kroppens största muskler sitter i lår och rumpa. Och ju starkare muskler, desto högre förbränning – även efter träningen.

En annan fördel med att träna rumpan är att du blir en bättre och mer uthållig löpare av att ha starka ben och rumpa, samtidigt som du minskar skaderisken generellt. Dessutom hjälper rumpmusklerna dig i många vardagssituationer, t ex när du cyklar till jobbet eller släpar tunga matkassar uppför trapporna. 

 

Så ska du träna

I alla 5 övningarna ingår det små pulsrörelser. Det är effektiv syraträning, som stärker och formar musklerna.
  • Utför varje övning med nämnda antal lyft, böjningar och pulseringar. Gör 3 set.
  • När du har avslutat 3 set av en övning, så går du går vidare till nästa övning.
  • Du måste genomföra rumpprogrammet 3 gånger i veckan. Kom ihåg att ta en vilodag mellan.

Nå ditt mål 2019!

Kanske är du intresserad av ...

I FORM tipsar