10 kvinnor: Så här blir gymträningen lite roligare

Du betalar troligen varje månad, men använder du det där gymkortet? Om inte, så kanske de här tipsen kan få dig tillbaka till gymmet.

Leende, medelålders kvinna tränar med hantlar på gymmet.

GYMTRÄNING – Din favoritmusik eller en spännande ljudbok i öronen kan kanske göra din gymträning lite härligare. Och om det inte är
din grej får du 10 andra tips här.

Oavsett om du är en fast inventarie på gymmet, tittar förbi då och få eller fortfarande aldrig har varit på ett gym så kan du
säkert använda ett tips eller två, för att göra din träning mer motiverande, varierad eller effektiv.

Vi har frågat 10 helt vanliga kvinnor om deras bästa tips till gymmet, och de handlar både om tabataträning, extra trosor
och 'muskelknuttar'.

Kolla in de 10 kvinnornas gymtips här:

En handduk är ovärdelig...

... både för att torka svett med och till träningsmattan. Det är inte trevligt att ligga med näsan mot andras bakterier och gamla, sura svett!
Kristina

Kvinnor på roddmaskin på gymmet

Jag älskar att hata tabata

– det megahårda träningskonceptet där du tränar 8 x 20 sek med 10 sek paus mellan övningarna.

Jag avslutar ofta mitt träningspass med tabata på en konditionsmaskin – och jag är helt slut efteråt! Roddmaskinen och airbiken är extra effektiva.
Charlotte

Jag kikar ofta...

... på de andra som tränar. Jag är själv inte så uppfinningsrik, så det ger mig bra inspiration till nya övningar.
Hanna

Jag älskar variation

– och därför växlar jag alltid mellan två sätt att styrketräna på.
Antingen kör jag med låga vikter, och flera övningar i sträck utan pauser mellan så att pulsen kommer upp.
Eller så kör jag ett pass med tunga vikter, så att jag är helt slut efter sista repetitionen och måste pausa innan nästa runda.

De två passen ger mig helt olika saker – fysiskt och mentalt.
Signe

Kvinna med kettlebell på gymmet

Gör det bara...

... sa jag till mig själv igen och igen, innan jag vågade mig till området med fria vikter (och stora muskulösa män). Nu går jag vant dit och har upptäckt att det inte är en enda människa som tittar på mig. Dessutom är det skönt att lyfta riktigt tungt!
Eva

Träningsmatta och hantlar
© Istock

Träna yoga och styrka samtidigt

– särskilt om du som jag tänker att yoga inte är “riktig” träning. Samtidigt vet jag att yoga är bra för mig.
Därför går jag till gymmet en halvtimme innan mitt yogapass börjar och tränar kondition och styrka.
På så sätt går jag hem och har fått det bästa av två världar.
Amalie

I ett fack i min träningsväska...

... ligger det alltid ett par extra trosor. Det är det VÄRSTA att upptäcka att man har glömt.
Anne

Newsletter background