Löpturen stärker skelettet

Motverka benskörhet i löpspåret.

8 oktober 2010 av I FORM

Nu finns det ytterligare ett starkt skäl att snöra på sig löparskorna och få massor av kilometer i benen.

Kanadensiska forskare har dokumenterat att stora mängder löpträning under ett år stärker delar av skelettet markant. Den stärkande effekten, som kan bidra till att förebygga benskörhet, är mest utbredd i benen och höfterna där benknotorna bildligt talat stampas ihop under löpningen och därmed blir tätare och starkare.

Andra delar av skelettet blir i gengäld inte stärkta av löpträningen. Därför kunde forskarna inte mäta någon skillnad i ländkotornas styrka hos löpare och icke-löpare.

Mot ökad benstyrka

Löpning, hopp och skutt är inte någon mirakelkur som stärker benstommen på rekordtid. Men efter några månader kan du förvänta dig mätbara resultat, om du går från en relativt inaktiv livsstil till att till exempel springa tre gånger i veckan. Riktigt bra blir det om du stimulerar skelettet även på vilodagarna, exempelvis genom att gå några raska promenader eller styrketräna med tunga vikter på gymmet.

LÄS OCKSA: Vad är benskörhet och varför får man det?

Nå ditt mål 2020

Kanske är du intresserad av ...

På vilket sätt gör du störst insats för klimatet?


I FORM tipsar