Kvinna springer och ler.

Spring i ditt eget tempo och njut av det. Då är du redan på god väg att älska löpning.

© iStock

Bästa tipsen för dig som är nybörjare på löpning

Håller du på att ge upp redan när du snörar på dig löparskorna? Gör inte det! Vi hjälper dig igång med löpningen.

17 augusti 2017 av Jeanette Linder

Det går enkelt och snabbt att komma igång och du kan göra det överallt. Ändå kan löpning kännas svårt för dig som inte är van vid det. Men det behöver inte vara jobbigt och tråkigt. Med de här tipsen kommer du att flyga fram på löprundan.

Vi klär på dig rätt för träning! JUST NU får du en superskön och snygg, långärmad träningströja från Craft + 4 nummer av I FORM för endast 149 kr + 49,50 i porto (totalt 198,50 kr).

Köp bra och snygg utrustning

Det är roligare att springa om du har bra grejer. Bra skor är extra viktigt men en jacka som tål väder och vind gör också stor skillnad. 

Titta på antalet kilometer framför tider

Gå ut lugnt och försiktigt och spring i det tempo som känns bäst för dig. Så kan du satsa på bra tider längre fram, om det motiverar dig.

Gör det till en vana

Ju mer du gör löpningen till en naturlig del av vardagen, desto mindre energi behöver du lägga på att övertala dig själv varje gång du ska ut. Och en kvarts löpning när det spöregnar är bättre än ingen löpning alls. 

Sätt realistiska mål

Det är bra att ha ett långsiktigt mål om att t ex springa fem kilometer, men vägen dit blir enklare med flera små delmål. T ex " idag ska jag springa en hel kilometer utan att stanna" eller "den här veckan ska jag springa tre gånger". 

Spring med en kompis

Det gör löpturerna både roligare och lättare att komma iväg på, när du har bestämt träff med någon annan. 

Träna annat också

Löpning kan bli lite enformigt om det är det enda du gör. Samtidigt kan andra träningsformer som styrketräning och yoga göra dig till en bättre löpare. 

Skriv löpdagbok

Om du hela tiden känner att du är i dålig form efter ett par veckors träning kan en löpdagbok vara din räddning. Det är nämligen motiverande att upptäcka hur mycket bättre du faktiskt har blivit. 

Så kommer du ALLTID ut och springer

Egentligen är du typen som gillar att springa, men just idag har du lite ont i huvudet och igår var du superstressad. Men imorgon, DÅ ska du bara ut – om det nu inte regnar …

Sätter dina dåliga ursäkter käppar i hjulet för dina löpardrömmar så har vi ett förslag till dig.

För det första; Motion är inte något du gör MOT dig själv, utan FÖR dig själv. Bristande energi, huvudvärk och stress försvinner inte efter en kväll i soffan: Men en snabb löprunda runt kvarteret med frisk luft i ansiktet och din favoritmusik i öronen ger dig andrum och tid för dig själv. Här kan du ladda batterierna och släppa dagens problem – och du behöver inte springa ett halvmaraton för att märka effekten.

För det andra; Kan du bara springa när det är vindstilla och solen skiner blir det inte mycket löpning på våra breddgrader. Du kommer väl ihåg att det inte finns något dåligt väder, bara dåliga kläder, och just nu får du en träningströja från Craft tillsammans med 4 nummer av I FORM för endast 149 kr plus 49,50 kr i porto (totalt 198,50 kr).

Ja tack, jag vill gärna börja springa nu!

Nå ditt mål 2018!

Kanske är du intresserad av ...

I FORM tipsar