Cykling ger bra kondition och fast rumpa - så bra kan du bli på ett år

Cykling ger fast rumpa, effektiv kaloriförbränning - och hjälper dig att odla nya bekantskaper! Så hoppa upp på cykeln, spänn fast hjälmen och kom ut på landsvägarna och få härliga naturupplevelser på köpet.

Cykling ger gemenskap och vind i håret

Därför ska du välja cykling

Cykling är lätt att börja med och ger fina naturupplevelser och effektiv kaloriförbränning. Samtidigt är det en skonsam motionsform.

Under vinterhalvåret kan du träna spinning, så är du redo för att ge dig ut på landsvägen till våren. På en racercykel får du verkligen möjlighet att komma ut i det fria, andas och vara dig själv.

Men du kan även välja att cykla tillsammans med andra. Gemenskapen man får vid landsvägscykling är helt unik. Det är lite samma känsla som man upplever på ett spinningpass, där man träffar mycket nya människor.

Cykling - så ska du träna

När det gäller spinning, så lägg tid på att hitta ett ställe du trivs på och där du gillar instruktören. En plats som du ser fram emot att komma tillbaka till om och om igen.

Sätt inte upp orealistiska mål om att träna fem gånger i veckan. Det kan snabbt bli ett misslyckande. Börja med två till tre träningspass i veckan och komplettera gärna cyklingen med styrketräning.

När du ska ut på vägarna på våren, krävs det en bra cykel. Den kostar förstås en del, men det är också största kostnaden. Men tänk på att du kan köpa billigare om du väljer begagnat.

PROGRAM: Du hittar alla våra cykelprogram här

Allt detta kan du uppnå

På en månad

  • Efter cirka åtta spinningpass börjar det bli riktigt kul och du kan efter hand märka att du blir starkare. Du kommer även uppleva att ditt humör förbättras.

På tre månader

  • Du får snygg rumpa av att cykla och det kan du börja se nu.
  • Dessutom kommer du ha mer energi och ork, och känna större välbefinnande. Nu kan du även spinna och cykla med mycket större belastning och under längre tid än när du startade.

På ett år

  • Efter ett år på cykeln har du blivit en starkare och gladare människa.
  • Du kommer nu att vara på en nivå där du kan cykla i flera timmar och du kan exempelvis överväga att delta i olika motionslopp som bara gör det ännu roligare.
  • Eftersom cykling är en mycket social sport, har du säkert även fått en del nya vänner.

LÄS OCKSÅ: Därför ska du ha en elcykel

De mest lästa artiklarna just nu
Sömn

SCHEMA: Så mycket sömn behöver du

Bröd

Världens nyttigaste och enklaste bananbröd

Nyttig mat

RÄKNA UT: Hur många kalorier behöver jag?

Superfood

Kan du inte heller få ut kärnorna? Vi hjälper dig här!

Yogaövningar

Krigare 2

Hälsa

TOPP 10: De bästa källorna till kalium

Dieter

Gå ner i vikt med I FORM Kostplan 1500 kcal

Träning

RÄKNA UT: Hur många kalorier förbränning min träning?

Hälsa

Varför kan jag inte skilja på höger och vänster?

Nyttig mat

Så räknar du om gram till dl

Mer om Cykling
Cykling

Därför ska du cykla mountainbike

Cykling

Få upp pulsen på två hjul

Cykling

Planera din cykeltur med I FORMs Mät din runda

Cykling

4 tips för att planera den bästa cykelturen

Cykling

Därför ska du ha en elcykel

Cykling

9 goda skäl att cykla till jobbet

Cykling

Cykling - Så kommer du i gång

Cykling

Spurta dig i form på cykel

Cykling

Cykla utan att få ont i rumpan

Cykling

Cykelprogram: I toppform på 8 veckor

Newsletter background
I FORM rekommenderar
Superfood

Kolla in våra bästa recept med rödkål

Förebyggande

Därför är bastu så hälsosamt

Psykologi

Testa dig själv: Är du optimist eller pessimist?

Om I FORM

Lätt att leva sunt: I FORMs träningsuniversum och veckomenyer hjälper dig

Förebyggande

Borde du vara orolig för att du svettas på natten?

Platt mage

Magcamp för nybörjare: Följ det här effektiva programmet och se resultat

Träning

Få mer energi med den här morgonträningen som sträcker ut och stärker

Psykologi

Depressionstest – är du mer än bara nedstämd?

Styrketräning

Nybörjare? Så kommer du snabbt igång med styrketräningen

Träning

Här är de 5 mest populära träningsprogrammen