Cykling ger bra kondition och fast rumpa - så bra kan du bli på ett år

Cykling ger fast rumpa, effektiv kaloriförbränning - och hjälper dig att odla nya bekantskaper! Så hoppa upp på cykeln, spänn fast hjälmen och kom ut på landsvägarna och få härliga naturupplevelser på köpet.

26 januari 2015 av Claus Cancel

Cykling ger gemenskap och vind i håret


Därför ska du välja cykling

Cykling är lätt att börja med och ger fina naturupplevelser och effektiv kaloriförbränning. Samtidigt är det en skonsam motionsform.

Under vinterhalvåret kan du träna spinning, så är du redo för att ge dig ut på landsvägen till våren. På en racercykel får du verkligen möjlighet att komma ut i det fria, andas och vara dig själv.

Men du kan även välja att cykla tillsammans med andra. Gemenskapen man får vid landsvägscykling är helt unik. Det är lite samma känsla som man upplever på ett spinningpass, där man träffar mycket nya människor.

Cykling - så ska du träna

När det gäller spinning, så lägg tid på att hitta ett ställe du trivs på och där du gillar instruktören. En plats som du ser fram emot att komma tillbaka till om och om igen.

Sätt inte upp orealistiska mål om att träna fem gånger i veckan. Det kan snabbt bli ett misslyckande. Börja med två till tre träningspass i veckan och komplettera gärna cyklingen med styrketräning.

När du ska ut på vägarna på våren, krävs det en bra cykel. Den kostar förstås en del, men det är också största kostnaden. Men tänk på att du kan köpa billigare om du väljer begagnat.

PROGRAM: Du hittar alla våra cykelprogram här


Allt detta kan du uppnå

På en månad

  • Efter cirka åtta spinningpass börjar det bli riktigt kul och du kan efter hand märka att du blir starkare. Du kommer även uppleva att ditt humör förbättras.

På tre månader

  • Du får snygg rumpa av att cykla och det kan du börja se nu.
  • Dessutom kommer du ha mer energi och ork, och känna större välbefinnande. Nu kan du även spinna och cykla med mycket större belastning och under längre tid än när du startade.

På ett år

  • Efter ett år på cykeln har du blivit en starkare och gladare människa.
  • Du kommer nu att vara på en nivå där du kan cykla i flera timmar och du kan exempelvis överväga att delta i olika motionslopp som bara gör det ännu roligare.
  • Eftersom cykling är en mycket social sport, har du säkert även fått en del nya vänner.


Nå ditt mål 2018!

Kanske är du intresserad av ...

I FORM tipsar