Kvinna som springer

Du kan förbättra din löparform mycket på ett par månader.

© iStock

Löpning - så bra kan du bli från en månad till ett år

Löpning är ett enkelt, snabbt och effektivt sätt att komma igång med träning och förbättra din hälsa. Det enda du behöver för att komma igång är ett par löparskor!

22 januari 2015 av Claus Cancel

Få en bra start i löparskorna


Därför ska du springa

Löpning är ett enkelt, snabbt och effektivt sätt att komma igång med träning och stärker din hälsa direkt. Nästan alla kan springa och det enda du behöver är ett par löparskor.

Konditionen förbättras mycket snabbt när du börjar springa och hela kroppen aktiveras. Dessutom kommer du uppleva att löpning gör dig på bättre humör.

Så kommer du igång med löpträning

Du kan välja att springa inomhus på löpband när vädret är dåligt, men mest motiverande är det att springa utomhus och samtidigt få en naturupplevelse.

Skynda långsamt när du börjar med löpträning. Växla mellan gång och långsam löpning i början – exempelvis fem minuters gång och en minuts löpning. Istället för att tänka på hur mycket du springer, fokusera istället på den totala tid du är ute och rör dig. Glöm inte att alltid värma upp.

Det kan vara snabb gång, som långsamt går över i långsam löpning. Träna maximalt 15-20 minuter 2-3 gånger i veckan i början. Efter några veckor kan du gradvis öka tiden du springer och istället gå lite mindre.

Du hittar alla våra löpprogram här


Allt detta kan du uppnå

På en månad

  • När du har tränat regelbundet med löpa-gå-metoden två till tre gånger i veckan i tre till fyra veckor, kan du göra gångpauserna kortare och kortare.
  • Efter hand kommer du att kunna springa 20–30 minuter i sträck utan några pauser alls.


På tre månader

  • Om du tränar regelbundet kan du på tre månader klara av att springa fem kilometer i sträck utan paus. Med andra ord har du blivit en löpare.
  • Nästa utmaning kan vara att försöka springa snabbare. Kanske ett motionslopp skulle vara en kul och motiverande utmaning för dig nu.


På ett år

  • Att klara av att springa milen eller ett halvmaraton är en dröm för många. Den drömmen kan gå i uppfyllelse om du löptränat ett år. Det tar mellan sex månader och ett år att nå så långt.
  • Efter hand som du kommer i bättre form, kan du träna efter ett program som ser till att du får omväxling i dina löprundor. Det gör träningen ännu roligare.

Nå ditt mål 2019!

Kanske är du intresserad av ...

I FORM tipsar