Löpning - så bra kan du bli från en månad till ett år

Löpning är ett enkelt, snabbt och effektivt sätt att komma igång med träning och förbättra din hälsa. Det enda du behöver för att komma igång är ett par löparskor!

Kvinna som springer

Du kan förbättra din löparform mycket på ett par månader.

© iStock

Få en bra start i löparskorna

Därför ska du springa

Löpning är ett enkelt, snabbt och effektivt sätt att komma igång med träning och stärker din hälsa direkt. Nästan alla kan springa och det enda du behöver är ett par löparskor.

Konditionen förbättras mycket snabbt när du börjar springa och hela kroppen aktiveras. Dessutom kommer du uppleva att löpning gör dig på bättre humör.

Så kommer du igång med löpträning

Du kan välja att springa inomhus på löpband när vädret är dåligt, men mest motiverande är det att springa utomhus och samtidigt få en naturupplevelse.

Skynda långsamt när du börjar med löpträning. Växla mellan gång och långsam löpning i början – exempelvis fem minuters gång och en minuts löpning. Istället för att tänka på hur mycket du springer, fokusera istället på den totala tid du är ute och rör dig. Glöm inte att alltid värma upp.

Det kan vara snabb gång, som långsamt går över i långsam löpning. Träna maximalt 15-20 minuter 2-3 gånger i veckan i början. Efter några veckor kan du gradvis öka tiden du springer och istället gå lite mindre.

Du hittar alla våra löpprogram här

Allt detta kan du uppnå

På en månad

  • När du har tränat regelbundet med löpa-gå-metoden två till tre gånger i veckan i tre till fyra veckor, kan du göra gångpauserna kortare och kortare.
  • Efter hand kommer du att kunna springa 20–30 minuter i sträck utan några pauser alls.

På tre månader

  • Om du tränar regelbundet kan du på tre månader klara av att springa fem kilometer i sträck utan paus. Med andra ord har du blivit en löpare.
  • Nästa utmaning kan vara att försöka springa snabbare. Kanske ett motionslopp skulle vara en kul och motiverande utmaning för dig nu.

På ett år

  • Att klara av att springa milen eller ett halvmaraton är en dröm för många. Den drömmen kan gå i uppfyllelse om du löptränat ett år. Det tar mellan sex månader och ett år att nå så långt.
  • Efter hand som du kommer i bättre form, kan du träna efter ett program som ser till att du får omväxling i dina löprundor. Det gör träningen ännu roligare.
De mest lästa artiklarna just nu
Dieter

Gå ner i vikt med I FORM Kostplan 1500 kcal

Bröd

Världens nyttigaste och enklaste bananbröd

Kostråd

Vad är ingefära bra för?

Nyttig mat

RÄKNA UT: Hur många kalorier behöver jag?

Superfood

Kan du inte heller få ut kärnorna? Vi hjälper dig här!

Hälsa

Varför kan jag inte skilja på höger och vänster?

Psykologi

Lär dig att släppa dina orostankar

Styrkeövningar

Få starka ben med I FORMs julkalender

Nyttig mat

Så räknar du om gram till dl

Träning

RÄKNA UT: Hur många kalorier förbränning min träning?

Mer om Löpning
Löpning

Kan 1 kilometer om dagen göra dig till en löpare?

Löpning

6 styrkeövningar som gör dig till en bättre löpare

Annons

Få hjälp med dina onda fötter

Löpning

Så här får du de bästa löpturerna i sommarvärmen

Löpning

Vilken app ska du springa med när Endomondo stänger ner?

Löpning

Snabbt eller långt?

Löpning

En enkel förändring skonar löparkroppen

Löpning

Mät din löprunda med I FORMs "Mät din runda"

Löpning

Løbebånd – sådan bruger du det bedst

Löpning

Kvinnorna springer ifrån männen

Löpning

Så enkelt effektiviserar du din löpning

Newsletter background
I FORM rekommenderar
Superfood

Kolla in våra bästa recept med rödkål

Förebyggande

Därför är bastu så hälsosamt

Psykologi

Testa dig själv: Är du optimist eller pessimist?

Om I FORM

Lätt att leva sunt: I FORMs träningsuniversum och veckomenyer hjälper dig

Förebyggande

Borde du vara orolig för att du svettas på natten?

Platt mage

Magcamp för nybörjare: Följ det här effektiva programmet och se resultat

Träning

Få mer energi med den här morgonträningen som sträcker ut och stärker

Psykologi

Depressionstest – är du mer än bara nedstämd?

Styrketräning

Nybörjare? Så kommer du snabbt igång med styrketräningen

Träning

Här är de 5 mest populära träningsprogrammen