Träna till ditt första triathlon

Om du verkligen vill flytta dina gränser så är triathlon det rätta stället att börja. Här får du vägledning inför bästa möjliga start på din nya livsstil.

22 januari 2015 av Claus Cancel

Triathlon är en livsstil som flyttar gränser


Därför ska du välja triathlon

Triatlon träningsformen för dig som verkligen vill flytta dina gränser. Kombinationen av simning, löpning och cykling gör träningen kul och varierad och du stärker både samtliga muskelgrupper och kretsloppet under tiden.

Dessutom får du härliga naturupplevelser när du simmar i havet på sommaren och springer och cyklar i skogen eller genom öppna landskap ute på landsvägen. Men triatlon handlar inte bara om träning, för det är även ytterst viktigt att äta rätt, sova gott och generellt ha en sund livsstil, när man ger sig på den här hårda sportgrenen.

Därför bidrar triatlon också till att skapa en bra balans i ditt liv i stort. Anmäler du dig till en triatlonklubb, får du även träningskamrater och nya vänner.

Så ska du träna

Du ska helst redan kunna springa, cykla eller simma lite när du börjar med triatlon och din träning ska anpassas efter din nivå. Det kan du få hjälp med i en triatlonklubb. Börja med två träningspass i veckan per disciplin. Om du är speciellt bra på någon av disciplinerna, kan du i vissa perioder nöja dig med att träna dessa en gång i veckan och träna det du är mindre bra på tre gånger i veckan.

Triatlon är en tidskrävande sport, så det är också viktigt att du sätter upp ett mål som passar med tiden du vill investera i din träning. Om du till exempel bara vill träna fyra timmar i veckan, ska du inte sikta på en Ironman, men tack och lov finns det också mängder av kortare distanser, som är lika roliga och utmanande och inte så tidskrävande.

Klicka här och läs allt om triathlon


Allt detta kan du uppnå

På en månad

  • Om du redan kan springa och cykla, är en månad tillräckligt för att komma i form till exempelvis I FORM KvindeTri i Danmark, som består av 300 meters simning, 20 kilometers cykling och 4 kilometers löpning.
  • Om du börjar från noll, upplever du redan nu att du kan springa lite längre utan pauser än du brukar. Du har säker även hittat några favoritcykelrundor som du börjar gilla.


På tre månader

  • Om du hade en god grundform när du började träna, kan du faktiskt på tre månader vara klar för att genomföra en halv Ironman – om du har skött din träning.
  • En halv Ironman består av 1,9 kilometers simning, 90 kilometers cykling och 21,1 kilometers löpning. Om du startat från scratch, bör du nu vara i form för att klara att genomföra I FORM KvindeTRI.


På ett år

  • Allt är möjligt på ett år. Du kan bli en mästare på att simma crawl och du kan även klara att genomföra en hel Ironman, om du alltså hade en god grundform från början.
  • Har du byggt upp formen från grunden, är du nu på väg att bli redo för en halv Ironman. Oavsett hur långt du har nått, är både den spännande och utvecklande resan mot målet och själva tävlingen källor till njutning och tillfredsställelse.

Nå ditt mål 2020

Kanske är du intresserad av ...

I FORM tipsar