Träna till ditt första triathlon

Om du verkligen vill flytta dina gränser så är triathlon det rätta stället att börja. Här får du vägledning inför bästa möjliga start på din nya livsstil.

Triathlon är en livsstil som flyttar gränser

Därför ska du välja triathlon

Triatlon träningsformen för dig som verkligen vill flytta dina gränser. Kombinationen av simning, löpning och cykling gör träningen kul och varierad och du stärker både samtliga muskelgrupper och kretsloppet under tiden.

Dessutom får du härliga naturupplevelser när du simmar i havet på sommaren och springer och cyklar i skogen eller genom öppna landskap ute på landsvägen. Men triatlon handlar inte bara om träning, för det är även ytterst viktigt att äta rätt, sova gott och generellt ha en sund livsstil, när man ger sig på den här hårda sportgrenen.

Därför bidrar triatlon också till att skapa en bra balans i ditt liv i stort. Anmäler du dig till en triatlonklubb, får du även träningskamrater och nya vänner.

Så ska du träna

Du ska helst redan kunna springa, cykla eller simma lite när du börjar med triatlon och din träning ska anpassas efter din nivå. Det kan du få hjälp med i en triatlonklubb. Börja med två träningspass i veckan per disciplin. Om du är speciellt bra på någon av disciplinerna, kan du i vissa perioder nöja dig med att träna dessa en gång i veckan och träna det du är mindre bra på tre gånger i veckan.

Triatlon är en tidskrävande sport, så det är också viktigt att du sätter upp ett mål som passar med tiden du vill investera i din träning. Om du till exempel bara vill träna fyra timmar i veckan, ska du inte sikta på en Ironman, men tack och lov finns det också mängder av kortare distanser, som är lika roliga och utmanande och inte så tidskrävande.

Klicka här och läs allt om triathlon

Allt detta kan du uppnå

På en månad

  • Om du redan kan springa och cykla, är en månad tillräckligt för att komma i form till exempelvis I FORM KvindeTri i Danmark, som består av 300 meters simning, 20 kilometers cykling och 4 kilometers löpning.
  • Om du börjar från noll, upplever du redan nu att du kan springa lite längre utan pauser än du brukar. Du har säker även hittat några favoritcykelrundor som du börjar gilla.

På tre månader

  • Om du hade en god grundform när du började träna, kan du faktiskt på tre månader vara klar för att genomföra en halv Ironman – om du har skött din träning.
  • En halv Ironman består av 1,9 kilometers simning, 90 kilometers cykling och 21,1 kilometers löpning. Om du startat från scratch, bör du nu vara i form för att klara att genomföra I FORM KvindeTRI.

På ett år

  • Allt är möjligt på ett år. Du kan bli en mästare på att simma crawl och du kan även klara att genomföra en hel Ironman, om du alltså hade en god grundform från början.
  • Har du byggt upp formen från grunden, är du nu på väg att bli redo för en halv Ironman. Oavsett hur långt du har nått, är både den spännande och utvecklande resan mot målet och själva tävlingen källor till njutning och tillfredsställelse.
De mest lästa artiklarna just nu
Förebyggande

Varför har jag ont i magen?

Förebyggande

Så här tar du hand om dina tänder hela livet

Menyer

Meny vecka 49: Älskar du också mexikansk mat?

Förebyggande

51-åriga Birgitte lever med multipel skleros: "Allt har ett pris"

Förebyggande

MS – här är 7 vanliga tecken du bör hålla koll på

Psykologi

Varför gör alkohol mig låg dagen efter?

Motivation till träning

Hur får jag upp pulsen om jag inte kan använda benen?

Nyttig mat

Genvägen till att lyckas med fermentering

Styrketräning

Kom till ro med mild motion innan läggdags

Styrketräning

Börja din dag med 10 min mild morgonmotion

Mer om Triathlon
Triathlon

Checklista inför triathlon

Newsletter background
I FORM rekommenderar
Förebyggande

Varför kliar det i min hårbotten?

Psykologi

Testa dig själv: Är du optimist eller pessimist?

Om I FORM

Lätt att leva sunt: I FORMs träningsuniversum och veckomenyer hjälper dig

Nyttiga recept

Gör din egen surdeg

598 kcal
4-6 dagar
Platt mage

Magcamp för nybörjare: Följ det här effektiva programmet och se resultat

Psykologi

Depressionstest – är du mer än bara nedstämd?

Träning

Här är de 5 mest populära träningsprogrammen

Träningskläder

5 DETALJER: Kolla dessa innan du köper vinterlöpartights

Hälsa

Övervägar du att skaffa en ljusterapilampa?

Fitness

Guide: Lär känna träningsmaskinerna på gymmet