4 måltider fulla med proteiner

Se till att täcka ditt proteinbehov oavsett om du tränar, vill gå ner i vikt eller bara vill äta sunt.

Locka fram dina bästa bikiniformer med den nya succémetoden, DASH-dieten, från USA.

Tränar du mycket, vill du gå ner i vikt eller vill du bara leva hälsosamt? Välj det som passar dig bäst och få i dig rätt mängd proteiner, kolhydrater och nyttiga fetter.

FRUKOST: Skyr med müsli

Gå ner i vikt: 150 g skyr med 30 gram müsli, 5 valnötter och 10 mandlar.
Tränar mycket: 200 g skyr med 45 gram müsli, 1 banan i skivor, 2 färska dadlar i småbitar, 10 mandlar och 3 hackade valnötter.
Hälsosam: 45 gram müsli med 250 ml lättmjölk, 1 banan i skivor, 10 mandlar, 3 hackade valnötter.

Kvarg äts ofta till frukost – men den sunda surmjölksprodukten är faktiskt också perfekt som mellanmål och tillbehör till lunch och kvällsmat.

LUNCH: Rågbröd med makrill i tomatsås

Gå ner i vikt: 1 skiva rågbröd med 1 burk makrill i tomatsås.
Tränar mycket: 2 skivor rågbröd med 1 burk makrill i tomatsås. Ät 100 g morötter och 1/3 majskolv till.
Hälsosam: 1 skiva rågbröd med ½ burk makrill i tomatsås och 1 sträng majonnäs. Ät 200 g morötter och 1 majskolv till.

Se de 10 bästa proteinkällorna

KVÄLLSMAT: Lax med jordärtskockor

Gå ner i vikt: 125 g ugnsbakad lax. Tillbehör: 200 g jordärtskockor fint skurna på mandolinjärn, marinerade i 1 msk vit balsamico och 1 tsk olivolja. Toppa med ½ färsk, finhackad dadel.
Tränar mycket: 125 g ugnsbakad lax. Tillbehör: 200 g jordärtskockor fint skurna på mandolinjärn, marinerade i 1 msk vit balsamico och 1 tsk olivolja. Toppa med ½ färsk, finhackad dadel. Ät 1 grov fralla till.
Hälsosam: 80 g ugnsbakad lax. illbehör: 200 g jordärtskockor fint skurna på mandolinjärn, marinerade i 1 msk vit balsamico och 1 tsk olivolja. Toppa med ½ färsk, finhackad dadel. Ät 1 grov fralla till.

Det behöver inte vara besvärligt att laga god och sund middagsmat. Här hittar du en lång rad middagsrecept som du kan laga på under 30 minuter.

MELLANMÅL: Knäckebröd, ost och blåbär

Gå ner i vikt: 1 st knäckebröd med 1 ½ skiva 30+ ost. Ät 75 g blåbär till.
Tränar mycket: 2 st knäckebröd med 2 skivor 30+ ost. Ät 75 g blåbär till.
Hälsosam: 2 st knäckebröd med ½ tsk smör och 1 skiva 30+ ost. Ät 75 g blåbär till.

Nu har det blivit lättare att leva sunt!

I FORMs viktigaste uppdrag är att göra hälsa lättillgängligt. Därför har vi skapat ett nytt träningsuniversum, där du får kunskapen och verktygen som motiverar dig att leva sunt, året runt.
Som prenumerant får du tillgång till både sajten och appen.
Läs mer om nya I FORM

  • Videoträningar mellan 10 och 30 min.
  • Tillgång till fler än 1000 nyttiga recept
  • Mejl med ny, nyttig meny nyttig meny
  • Spara ditt favoritinnehåll – och hitta det lätt igen

Just nu: Testa 30 dagar utan kostnad


Newsletter background