Ät chili och lev längre

Chili kan förebygga sjukdomar så att vi lever längre.

Kvinna som sprutar eld ur munnen.

Om du äter chili regelbundet kan du glädjas åt 13 procents lägre risk att dö för tidigt.

© iStock

Äter du mycket chili, kan du se fram emot att leva längre och slippa bli sjuk.

Forskare från University of Vermont har till och med kunnat mäta effekten: Äter man chili regelbundet, har man 13 procent lägre dödlighet. Med stor sannolikhet är det ämnet capsaicin som i princip verkar som ren medicin. Capsaicin är det som gör att chili smakar starkt. Enligt forskarna stimulerar capsaicin ett särskilt protein – Transient Receptor Potential (TRP)-protein – i våra celler. TRP-proteinet befinner sig längst ut i cellerna, och det är det som ser till att andra viktiga ämnen transporteras in och ut.

LÄS OCKSA: Är chili nyttigt?

Andra undersökningar har visat att när mängden av TRP-proteinet växer så bidrar det till att hålla vikten nere, vilket förebygger exempelvis hjärt-kärlsjukdom och ämnesomsättningssjukdomar.

Även om forskarna betonar att det behövs fler studier innan man kan säga att chili är en råvara som håller sjukdomar borta, så tror de att den starka kryddan i framtiden kommer att anges som något som förebygger sjukdom – kanske i form av ett officiellt kostråd.

LÄS OCKSA: Är paprikan en chili?

Så styr du chilins starka smak

  1. Ju mer chili du äter, desto mer vänjer sig dina smaklökar vid hettan.

  2. Drick mjölk eller öl, om du äter något som är för starkt. Capsaicin löses upp i fett och alkohol – inte i vatten.

  3. Lägger du för mycket chili i maten kan du röra i lite yoghurt eller vatten med socker i. Det är de knep man använder på andra ställen i världen.

Är du osäker på om din hosta beror på lunginflammation? Läs vår guide och lär dig mer om de lömska symptomen.

    De mest lästa artiklarna just nu
    Dieter

    Gå ner i vikt med I FORM Kostplan 1500 kcal

    Bröd

    Världens nyttigaste och enklaste bananbröd

    Kostråd

    Vad är ingefära bra för?

    Nyttig mat

    RÄKNA UT: Hur många kalorier behöver jag?

    Superfood

    Kan du inte heller få ut kärnorna? Vi hjälper dig här!

    Hälsa

    Varför kan jag inte skilja på höger och vänster?

    Psykologi

    Lär dig att släppa dina orostankar

    Styrkeövningar

    Få starka ben med I FORMs julkalender

    Nyttig mat

    Så räknar du om gram till dl

    Träning

    RÄKNA UT: Hur många kalorier förbränning min träning?

    Mer om Kostråd
    Kostråd

    Därför ska du låta saltkaret stå kvar på bordet

    Kostråd

    Är citronvatten nyttigt?

    Kostråd

    Därför är nordisk kost hälsosamt, även om du inte går ner i vikt

    Kostråd

    Kostfibrer

    Kostråd

    Protein

    Kostråd

    Är vitlökskapslar lika nyttigt som vanlig vitlök?

    Kostråd

    Får du tillräckligt med kalcium?

    Kostråd

    Vad är ingefära bra för?

    Kostråd

    10 av de bästa källorna till kalcium

    Kostråd

    Vill du äta nyttigare? Så här lyckas du

    Kostråd

    Är chiapudding verkligen nyttigt?

    Newsletter background
    I FORM rekommenderar
    Superfood

    Kolla in våra bästa recept med rödkål

    Förebyggande

    Därför är bastu så hälsosamt

    Psykologi

    Testa dig själv: Är du optimist eller pessimist?

    Om I FORM

    Lätt att leva sunt: I FORMs träningsuniversum och veckomenyer hjälper dig

    Förebyggande

    Borde du vara orolig för att du svettas på natten?

    Platt mage

    Magcamp för nybörjare: Följ det här effektiva programmet och se resultat

    Träning

    Få mer energi med den här morgonträningen som sträcker ut och stärker

    Psykologi

    Depressionstest – är du mer än bara nedstämd?

    Styrketräning

    Nybörjare? Så kommer du snabbt igång med styrketräningen

    Träning

    Här är de 5 mest populära träningsprogrammen