Kvinna äter fullkorn till frukost.

Är du van att äta massor av fullkorn, kan det vara svårt att vara utan havregrynsgröt och rågbröd på semestern. Men bara lugn – det behöver du inte heller!

© iStock

7 tips som håller magen i toppform på semestern

Det kan vara tufft för magen att ha semester. Kolla hur du får i dig tillräckligt med fullkorn!

12 juli 2016 av Inge Eriksen

På de flesta hotell och restauranger söderut är vitt bröd ett fast inslag och det kan vara lite för svårsmält kost för en svensk mage som är van vid rågbröd, havregryn och massor av fullkorn.

För att inte få för mycket problem med magen på semestern, har vi samlat några goda tips på hur du också kan få i dig fullkorn när du är långt hemifrån.

1. Ta med ett paket havregryn hemifrån och ät havregrynsgröt till frukost eller som mättande mellanmål.

2. Ta med ett paket rågbröd i resväskan. Ihop med lite pålägg är det en enkel frukost, lunch eller ett mellanmål.

3. Ta med müsli på semestern och ät med den lokala yoghurten.

4. Ta med knäckebröd hemifrån och ät på utflykter och på stranden när du är lite sugen.

5. Bor du i en semesterlägenhet så ta med en fullkornsblandning och baka ditt eget bröd på semestern.

6. Kan du inte få tag i så mycket fullkorn på semestern kan du kompensera genom att äta mycket grönsaker. Speciellt grova grönsaker innehåller mycket kostfibrer, som håller matsmältningen igång. Frukt är också bra, men grönt är bättre! 

7. Lär dig att säga “havregryn” på ditt semesterlands språk, innan du åker.

Havregryn på 10 språk

Engelska: Oat meal

Franska: Flocons d’avoine

Tyska: Haferflocken

Holländska: Havermout

Isländska: Haframjöl

Spanska: Harina de avena

Danska: Havregryn

Ungerska: Zabpehely

Turkiska: Yulaf ezmesi

Italienska: Farina d’avena

Källa: Hjärtföreningen

Nå ditt mål 2018!

Kanske är du intresserad av ...

I FORM tipsar