Använd fullkorn i din bakning

Sätt igång matsmältningssystemet och spara kalorier genom att äta en kost rik på fullkorn.

Fullkorn, dinkel mot vit bakgrund.

Välj fullkorn

Hela rågkorn och andra fullkorn med skalen kvar är en fantastisk källa till kostfibrer och är därför ett mycket bättre val än till exempel vitt bröd eller polerat ris. Fibrer gynnar kaloribokföringen, dels för att matsmältningssystemet får jobba övertid när fibrerna ska bearbetas, dels för att det är svårt att ta upp alla kalorier från maten. Fibrerna binder delar av kostens näringsämnen till sig och tar dem med genom tarmsystemet innan matsmältningsenzymerna hinner få tag i dem och deras kalorier. Som ett extra plus är fullkorn också proteinrika och fulla med vitaminer och mineraler.

Så mycket fullkorn ska du äta

Du förbränner minst 50 kalorier genom att öka fibermängden i din dagliga kost från 20 till 35 gram – och kanske upp till cirka 130 kalorier, visar forskning. 15–20 extra gram fibrer motsvarar två skivor rågbröd istället för två skivor ljust bröd samt 75 gram quinoa istället för polerat ris. Det här kan faktiskt spara upp till 150 kalorier.

Prova även: Quinoa. Det är tekniskt sett ett frö, men används på samma sätt som fullkorn och har samma sammansättning av fibrer, proteiner och en rad andra nyttiga kvaliteter.

Nu har det blivit lättare att leva sunt!

I FORMs viktigaste uppdrag är att göra hälsa lättillgängligt. Därför har vi skapat ett nytt träningsuniversum, där du får kunskapen och verktygen som motiverar dig att leva sunt, året runt.
Som prenumerant får du tillgång till både sajten och appen.
Läs mer om nya I FORM

  • Videoträningar mellan 10 och 30 min.
  • Tillgång till fler än 1000 nyttiga recept
  • Mejl med ny, nyttig meny nyttig meny
  • Spara ditt favoritinnehåll – och hitta det lätt igen

Just nu: Testa 30 dagar utan kostnad


Newsletter background