Glutenfri kost - snabbguide

Att äta glutenfri kost behöver inte vara superavancerat. I FORMs snabbguide lotsar dig genom de vanligaste matvarororna.

Följ I FORMs smarta lista och undvik gluten i kosten.

JA-mat

  • Frukt, bär och grönsaker, både färska, frysta och torkade

  • Ägg

  • Rent, färskt kött

  • Ren fisk

  • Nötter och kärnor

  • Yoghurt, skyr och andra yoghurt och mjölkprodukter utan müsli

  • Mjölk, smör och ren grädde

  • Potatis och sötpotatis

  • Ris, vildris, amarant och quinoa

  • Glutenfria versioner av bröd, kex, knäckebröd, müsli och gröt bakat på majsmjöl, amarant, durra, bovete, rismjöl, sojamjöl, tapioka, quinoa, polenta, sagogryn, kokos, kikärtor och hirs.

  • Glutenfria havregryn

  • Glutenfritt mjöl

  • Olja och vinäger

Pass på-mat

Kolla varufakta innan du äter:

  • Korvar, köttbullar och andra färsrätter som kan innehålla mjöl.

  • Färdigrätter som sås, soppa, gryträtter på burk eller i påse och frysta måltider

  • Paté och korvar

  • Soja, innehåller ofta vete.

  • Godis som till exempel lakrits, lakritskonfekt, karameller och fylld choklad.

  • Energibarer och energidrycker. Kan till exempel innehålla maltodextrin utvunnet ur vete.

  • Glass, både fabrikstillverkad gräddglass och sorbet.

  • Sockerfria produkter, exempelvis tuggummi, om sötningsmedlet utvunnits ur spannmål.

  • Cornflakes och andra frukostprodukter, som inte är gjorda av vete, råg och havre, om det inte står på dem att de är glutenfria. Annars kan de innehålla gluten från andra produkter.

  • Matlagningsgrädde, senap, ketchup, färdigköpt salladsdressing och buljongtärningar.

Tål du gluten? Kolla symptomen på glutenintolerans här.

NEJ-mat

  • Bröd, pasta, pizza, kex, knäcke­bröd, gröt eller kakor som är bakade på vete, durumvete, spelt, emmer, enkorn, grahamsmjöl, siktmjöl, råg, korn, havre eller innehåller kli, groddar eller kärnor från dessa sorter.

  • Matvete och liknande varianter.

  • Nudlar, om de inte är glutenfria.

  • Couscous

  • Malt och maltextrakt, som är en vanlig tillsats framställd av vete.

  • Öl, om den inte är bryggd på hirs eller ris i stället för korn.

Nu har det blivit lättare att leva sunt!

I FORMs viktigaste uppdrag är att göra hälsa lättillgängligt. Därför har vi skapat ett nytt träningsuniversum, där du får kunskapen och verktygen som motiverar dig att leva sunt, året runt.
Som prenumerant får du tillgång till både sajten och appen.
Läs mer om nya I FORM

  • Videoträningar mellan 10 och 30 min.
  • Tillgång till fler än 1000 nyttiga recept
  • Mejl med ny, nyttig meny nyttig meny
  • Spara ditt favoritinnehåll – och hitta det lätt igen

Just nu: Testa 30 dagar utan kostnad


Newsletter background