Stressexpertens 10 bästa råd

Stress påverkar oss både fysiskt och psykiskt. Trots att de flesta lyckligtvis blir bra igen är det naturligtvis bäst om vi kan undvika långvarig stress. Vi har fått en specialist att ge oss sina bästa råd och verktyg så att du kan rusta dig så bra som möjligt mot stress.

15 procent. Så stor andel av svenska kvinnor svarade i en studie från Arbetsmiljöverket att de upplevt besvär till följd av stress eller andra psykiska påfrestningar.

© iStock

Stressexpertens 10 goda råd för att förebygga och hantera stress

Var realistisk …

… i din planering. Om du planerar in för många saker varje dag blir du bara besviken när du inte lyckas göra allt. Att känna till och erkänna sina egna begränsningar är ett viktigt steg i kampen mot stress.

Prioritera timmarna i drömmarnas land…

… om du vill undvika stress. För lite sömn och vila i allmänhet kan leda till stress. Om vi glömmer att ladda batterierna blir vi trötta och energin tar slut när vi hamnar efter med våra uppgifter, och så är stressen ett faktum.

Gör något roligt …

… i stället för att bara fylla livet med plikter. Självklart måste det städas och tvätten sköter inte sig själv, men kanske kan uppgifterna vänta till imorgon? Sätt ett par rullskridskor på fötterna eller gör något annat där ditt enda syfte är att ha roligt. När du slappnar av och ger plats för nöjen får du mer energi och det bidrar till att förebygga stress.

Ställer du rimliga krav på dig själv …

… eller har du svårt att leva upp till dina egna förväntningar på hur bra flickvän, medarbetare eller mamma du ska vara? Många blir stressade för att de pressar sig själva för hårt och går runt med en konstant rädsla för att inte räcka till. Tänk på om det verkligen är rimligt att du ska prestera på topp över hela linjen och om du har samma förväntningar på andra människor. Ingen lär märka om du drar ned lite på dina ambitioner.

Bokade saker lördag och söndag …

… är kanske lite för mycket. Om du har fullt upp i vardagen kan det vara en god idé att viga antingen lördag eller söndag åt avslappning. När vi försöker göra precis allt blir vi snabbt utmattade, och även om en dag utan planer kan verka som bortkastad tid, är det kanske just det som gör att du känner dig utvilad och redo för veckan som kommer.

Testa dig själv och ta reda på hur stressad du egentligen är

Oj, vilken tur att jag oroade mig så mycket …

… sade ingen någonsin. Om du, som många andra kvinnor, har en tendens att bekymra dig om allt möjligt så öva dig i att lägga märke till när tankarna börjar sätta fart och få stopp på dem. Konstant oro gör dig stressad och sannolikheten att skräck­scenarierna i ditt huvud blir verklighet är mycket liten.

Lägg din tid på det som betyder något för dig …

… och skippa allt annat. Du tänker kanske att det låter orea­listiskt och att moster Anna säkert skulle bli ledsen om du skippar hennes födelsedag. Men det kan vara en bra övning att tänka på vad som egentligen gör dig mest glad och ger dig energi. Om det är att springa en runda i skogen så prioritera det högt.

Öva dig i att vara närvarande i nuet …

… i stället för att hela tiden tänka på vad du ska hinna i morgon eller nästa vecka. För det syftet är mindfulness helt perfekt. Klicka dig in på iform.se/mindful så får du en guidad minimeditation som hjälper dig att fokusera på din kropp och din andning.

LÄS OCKSÅ: Meditation för nybörjare

10 minuters paus …

… ska du ta varje timme som du är på jobbet. Många av oss kämpar på för att hinna så mycket som möjligt, men våra hjärnor kan helt enkelt inte hålla på och arbeta nonstop. Vi blir också ineffektiva när vi aldrig kommer bort från uppgifterna, så gå ut och ta en kopp kaffe eller få lite frisk luft.

Säg det högt …

… om du inte mår bra. Det blir inte bättre av att du håller det inom dig – tvärtom. Andra kan hjälpa dig att se lösningar du inte själv ser och du kommer sannolikt att känna en lättnad över att du äntligen öppnat upp dig och satt ord på dina känslor. Kanske behöver du prata med en psykolog, men du kan börja med att anförtro dig åt en god vän.

Läs här hur du upptäcker symptomen på stressTallriksmodellen
Jämför din dag med en tallrik med mat. Om du lägger för mycket på den mår du dåligt. Därför är det viktigt att du prioriterar innehållet och inte överfyller den. Om du plötsligt ser något på buffén som du hellre vill ha måste du ta bort något annat.

LÄS OCKSA: Mät dina krafter med Wim Hof-metoden

De mest lästa artiklarna just nu
Dieter

Gå ner i vikt med I FORM Kostplan 1500 kcal

Bröd

Världens nyttigaste och enklaste bananbröd

Kostråd

Vad är ingefära bra för?

Nyttig mat

RÄKNA UT: Hur många kalorier behöver jag?

Superfood

Kan du inte heller få ut kärnorna? Vi hjälper dig här!

Hälsa

Varför kan jag inte skilja på höger och vänster?

Styrkeövningar

Få starka ben med I FORMs julkalender

Träning

RÄKNA UT: Hur många kalorier förbränning min träning?

Nyttig mat

Så räknar du om gram till dl

Superfood

Byt ut isbergssallad mot de här gröna bladen – och få 6 gånger så mycket kostfibrer

Mer om Stress
Annons

Hitta saker i din vardag som får dig att må bättre

Stress

Kan motion och mindfulnes hjälpa mot stress?

Stress

Är vi verkligen mer stressade idag än förr i tiden?

Stress

Är det de många arbetsuppgifterna som skapar stress på jobbet?

Stress

Vilka livshändelser är mest stressande?

Stress

Blir vissa människor lättare stressade än andra?

Stress

7 anledningar till att det inte lönar sig att stressa

Stress

Arbetslösa upplever också stress

Stress

Hjärnmat hjälper dig att stå emot stress

Stress

6 saker som gär din hjärna glad

Stress

Stressade kvinnor: ”Det önskar jag att jag hade vetat innan jag gick in i väggen”

Newsletter background
I FORM rekommenderar
Superfood

Kolla in våra bästa recept med rödkål

Förebyggande

Därför är bastu så hälsosamt

Psykologi

Testa dig själv: Är du optimist eller pessimist?

Om I FORM

Lätt att leva sunt: I FORMs träningsuniversum och veckomenyer hjälper dig

Förebyggande

Borde du vara orolig för att du svettas på natten?

Platt mage

Magcamp för nybörjare: Följ det här effektiva programmet och se resultat

Träning

Få mer energi med den här morgonträningen som sträcker ut och stärker

Psykologi

Depressionstest – är du mer än bara nedstämd?

Styrketräning

Nybörjare? Så kommer du snabbt igång med styrketräningen

Träning

Här är de 5 mest populära träningsprogrammen