15 procent. Så stor andel av svenska kvinnor svarade i en studie från Arbetsmiljöverket att de upplevt besvär till följd av stress eller andra psykiska påfrestningar. 

© iStock

Stressexpertens 10 bästa råd

Stress påverkar oss både fysiskt och psykiskt. Trots att de flesta lyckligtvis blir bra igen är det naturligtvis bäst om vi kan undvika långvarig stress. Vi har fått en specialist att ge oss sina bästa råd och verktyg så att du kan rusta dig så bra som möjligt mot stress.

8 september 2019 av Anne-Cathrine Stærke

Vem är experten?

Pernille Rasmussen är arbetspsykolog, forskare och specialist på stress. Hon driver verksamheten Grow People och har skrivit fyra böcker.

Stressexpertens 10 goda råd för att förebygga och hantera stress

Var realistisk …

… i din planering. Om du planerar in för många saker varje dag blir du bara besviken när du inte lyckas göra allt. Att känna till och erkänna sina egna begränsningar är ett viktigt steg i kampen mot stress. 

Prioritera timmarna i drömmarnas land…

… om du vill undvika stress. För lite sömn och vila i allmänhet kan leda till stress. Om vi glömmer att ladda batterierna blir vi trötta och energin tar slut när vi hamnar efter med våra uppgifter, och så är stressen ett faktum.

Gör något roligt …

… i stället för att bara fylla livet med plikter. Självklart måste det städas och tvätten sköter inte sig själv, men kanske kan uppgifterna vänta till imorgon? Sätt ett par rullskridskor på fötterna eller gör något annat där ditt enda syfte är att ha roligt. När du slappnar av och ger plats för nöjen får du mer energi och det bidrar till att förebygga stress. 

Ställer du rimliga krav på dig själv …

… eller har du svårt att leva upp till dina egna förväntningar på hur bra flickvän, medarbetare eller mamma du ska vara? Många blir stressade för att de pressar sig själva för hårt och går runt med en konstant rädsla för att inte räcka till. Tänk på om det verkligen är rimligt att du ska prestera på topp över hela linjen och om du har samma förväntningar på andra människor. Ingen lär märka om du drar ned lite på dina ambitioner. 

Bokade saker lördag och söndag …

… är kanske lite för mycket. Om du har fullt upp i vardagen kan det vara en god idé att viga antingen lördag eller söndag åt avslappning. När vi försöker göra precis allt blir vi snabbt utmattade, och även om en dag utan planer kan verka som bortkastad tid, är det kanske just det som gör att du känner dig utvilad och redo för veckan som kommer. 

Testa dig själv och ta reda på hur stressad du egentligen är 

Oj, vilken tur att jag oroade mig så mycket …

… sade ingen någonsin. Om du, som många andra kvinnor, har en tendens att bekymra dig om allt möjligt så öva dig i att lägga märke till när tankarna börjar sätta fart och få stopp på dem. Konstant oro gör dig stressad och sannolikheten att skräck­scenarierna i ditt huvud blir verklighet är mycket liten. 

Lägg din tid på det som betyder något för dig …

… och skippa allt annat. Du tänker kanske att det låter orea­listiskt och att moster Anna säkert skulle bli ledsen om du skippar hennes födelsedag. Men det kan vara en bra övning att tänka på vad som egentligen gör dig mest glad och ger dig energi. Om det är att springa en runda i skogen så prioritera det högt. 

Öva dig i att vara närvarande i nuet …

… i stället för att hela tiden tänka på vad du ska hinna i morgon eller nästa vecka. För det syftet är mindfulness helt perfekt. Klicka dig in på iform.se/mindful så får du en guidad minimeditation som hjälper dig att fokusera på din kropp och din andning.

10 minuters paus …

… ska du ta varje timme som du är på jobbet. Många av oss kämpar på för att hinna så mycket som möjligt, men våra hjärnor kan helt enkelt inte hålla på och arbeta nonstop. Vi blir också ineffektiva när vi aldrig kommer bort från uppgifterna, så gå ut och ta en kopp kaffe eller få lite frisk luft. 

Säg det högt …

… om du inte mår bra. Det blir inte bättre av att du håller det inom dig – tvärtom. Andra kan hjälpa dig att se lösningar du inte själv ser och du kommer sannolikt att känna en lättnad över att du äntligen öppnat upp dig och satt ord på dina känslor. Kanske behöver du prata med en psykolog, men du kan börja med att anförtro dig åt en god vän. 

Läs här hur du upptäcker symptomen på stress 

Tallriksmodellen
Jämför din dag med en tallrik med mat. Om du lägger för mycket på den mår du dåligt. Därför är det viktigt att du prioriterar innehållet och inte överfyller den. Om du plötsligt ser något på buffén som du hellre vill ha måste du ta bort något annat.

Nå ditt mål 2019!

Kanske är du intresserad av ...

I FORM tipsar