Fem knep som förbättrar din sömn

Har du svårt för att somna, eller vaknar du ibland på natten? Då bör du följa dessa fem råd för en bättre sömn.

Pröva dessa fem knep om du har sömnproblem.

Skippa dina dåliga vanor innan läggdags

Läsk, kaffe, godis, läsplattor, mobiler och för lite motion förstör sömnen. Se till att motionera regelbundet och minska intaget av socker- och koffeinrika drycker ca sex timmar innan läggdags.

Få lösningen på 10 vanliga sömnproblem här

Varva ned

Om du har en tendens att vilja ligga och tänka igenom hela dagen vid läggdags – och särskilt fokusera på allt negativt som har hänt, så är du inte ensam. Du kan tona ned dina negativa tankar genom att lyssna på lugnande musik, meditera eller helt enkelt bara acceptera det som hänt under dagen och tänka framåt.

Har du också svårt att somna på grund av tankemyller? Läs här hur du stänger av grubblerierna.

Skapa bra förutsättningar

Om det är för varmt, kallt, ljust eller för höga ljud i sovrummet är det lätt att du vaknar på natten. Se därför till att temperaturen i ditt sovrum ligger på 20–22 plusgrader, samt att det är tyst och mörkt. Det är nämligen de bästa förutsättningarna för bra sömn.

Om du har problem med att du måste upp och kissa på natten, så se till att sluta dricka vätska två timmar före du ska gå och lägga dig.

Även om du sover hela natten betyder det inte att du får nog med djupsömn. Läs här hur många timmars djupsömn du behöver och hur du vet att du fått tillräckligt.

Rutiner, rutiner, rutiner

Se till att gå till sängs vid samma tidpunkt varje kväll. Därmed vänjer du kroppen vid att det är dags att sova vid en viss tidpunkt. Det leder i sin tur till att du också kommer att vakna vid samma tidpunkt varje morgon – välutvilad.

Avslappningsmusik och lugnande ljud hjälper mot sömnlöshet. Läs varför och få 8 gratis ljudfiler, som hjälper dig att somna.

Frukta inte sömnen

Om man börjar att oroa sig för att man ska få för lite sömn, och att det ska gå ut över nästföljande dag, så blir det garanterat svårt att somna. Lugna ned dig själv med att om du har sömnbrist så kan du alltid kompensera med en tupplur under dagen.

Det är individuellt hur många timmars sömn vi behöver. Kolla här hur mycket sömn just DU behöver

LÄS OCKSÄ: Så påverkar sommartid kroppen

Hälsosam hela sommaren med I FORM

I FORMs viktigaste uppgift är att göra hälsa enkelt. I vårt digitala universum får du kunskap och verktyg som gör det lätt att leva sunt. Som prenumerant får du tillgång till både sajten och appen.
Läs mer om nya I FORM

  • Videoträningar mellan 10 och 30 min.
  • Löpprogram med ljudguide
  • Tillgång till fler än 1000 nyttiga recept
  • Mejl med ny, nyttig meny nyttig meny

Just nu har vi ett specialerbjudande, där du får tillgång till I FORM hela sommaren för endast 49 kr.

ERBJUDANDE: Få 3 månader för 49 kr.


Newsletter background