Fem knep som förbättrar din sömn

Har du svårt för att somna, eller vaknar du ibland på natten? Då bör du följa dessa fem råd för en bättre sömn.

26 januari 2017 av Julie-Elsebeth Crone Johannesen

Pröva dessa fem knep om du har sömnproblem.

Skippa dina dåliga vanor innan läggdags

Läsk, kaffe, godis, läsplattor, mobiler och för lite motion förstör sömnen. Se till att motionera regelbundet och minska intaget av socker- och koffeinrika drycker ca sex timmar innan läggdags.

Få lösningen på 10 vanliga sömnproblem här

Varva ned

Om du har en tendens att vilja ligga och tänka igenom hela dagen vid läggdags – och särskilt fokusera på allt negativt som har hänt, så är du inte ensam. Du kan tona ned dina negativa tankar genom att lyssna på lugnande musik, meditera eller helt enkelt bara acceptera det som hänt under dagen och tänka framåt.

Skapa bra förutsättningar

Om det är för varmt, kallt, ljust eller för höga ljud i sovrummet är det lätt att du vaknar på natten. Se därför till att temperaturen i ditt sovrum ligger på 20–22 plusgrader, samt att det är tyst och mörkt. Det är nämligen de bästa förutsättningarna för bra sömn.

Om du har problem med att du måste upp och kissa på natten, så se till att sluta dricka vätska två timmar före du ska gå och lägga dig.

Rutiner, rutiner, rutiner

Se till att gå till sängs vid samma tidpunkt varje kväll. Därmed vänjer du kroppen vid att det är dags att sova vid en viss tidpunkt. Det leder i sin tur till att du också kommer att vakna vid samma tidpunkt varje morgon – välutvilad.

Frukta inte sömnen

Om man börjar att oroa sig för att man ska få för lite sömn, och att det ska gå ut över nästföljande dag, så blir det garanterat svårt att somna. Lugna ned dig själv med att om du har sömnbrist så kan du alltid kompensera med en tupplur under dagen. 

Det är individuellt hur många timmars sömn vi behöver. Kolla här hur mycket sömn just DU behöver

I FORM tipsar:

Få koll på din sömn med Active Fit Tracker

En god nattsömn är avgörande för hela din hälsa. Men hur gott sover du egentligen? Ett aktivitetsarmband kan ge dig svaret!

Ett aktivitetsarmband som detta Active Fit Tracker kan bland annat mäta hur många timmars djup och lätt sömn du får, och föra en komplett dagbok över din sömn.

Även om vi vet att en god nattsömn betyder allt för vår hälsa och energinivå, är det många som inte riktigt vet hur bra vi sover – och om vi sover tillräckligt länge – på natten.

Får du tillräckligt med sömn? Och är kvaliteten på din sömn god? Med aktivitetsarmbandet Active Fit Tracker kan du få koll på din sömn.

Klockan registrerar hur djupt eller oroligt du sover hela natten. Och den registrerar precis allt – i motsats till t ex de sömnappar som kräver att mobilen ligger under din huvudkudde hela natten för att kunna följa din sömn.

Trackern synkroniserar trådlöst med appen på din mobil, där du får en komplett överblick över din sömn.

Få aktivitetsarmband med sömnanalys till extrapris!

Nu kan du få aktivitetsarmbandet Active Fit Tracker tillsammans med din nya I FORM-prenumeration. Förutom att hålla koll på din sömn har aktivitetsarmbandet även dessa funktioner:
  • Stegräknare – räknar alla dina steg – hela dagen.
  • Pulsmätare – kontrollerar och minns din puls dygnet runt.
  • Kaloriräknare – räknar löpande ut hur mycket dina aktiviteter har förbränt.
  • Notiser – klockan vibrerar diskret när du får ett samtal, sms eller notis på din mobil.
  • Inaktivitetsalarm – klockan kan ställas in på att vibrera när du har suttit stilla för länge.
  • Vanlig klocka – med alarmfunktion, i en enkel och feminin design som är bekväm att ha på sig.

Active Fit Trackeren har ett värde av 700 kr. Men du kan få den till ett kraftigt nedsatt pris tillsammans med hela 4 nummer av Sveriges bästa hälsomagasin, I FORM, för endast 149 kr + 49,50 kr i porto och expavg. Du sparar 935 kronor!

SE ERBJUDANDE: Active Fit Tracker + 4 nummer av I FORM för endast 149 kr + 49,50 kr i porto.

VIDEO: Se vad din nya Active Fit Tracker kan göra:

Active Fit Tracker håller koll på både din aktivitetsnivå och din sömn. Synkronisera den enkelt via Bluetooth med den tillhörande mobilappen. Så får du snabbt en överblick och en komplett dagbok över din hälsa.

Nå ditt mål 2019!

Kanske är du intresserad av ...

I FORM tipsar