Du sover bättre än du tror

Även om det känns som att du inte har sovit gott hela natten, så behöver det inte vara så illa. Ofta sover vi nämligen mer än vi själva tror, visar forskning.

Kvinna som sover gott

SLIPP SÖMNPROBLEMEN Om du oroar dig för din sömn så kanske det är helt i onödan. Många av oss sover bättre än vi tror.

© iStock

Gäsp! Du glider längre och längre in under skrivbordet på jobbet och känner dig lika trött i kroppen som ett punkterat bildäck. Och det är inte så konstigt att tröttheten tar över. Du sov ju maximalt fyra timmar i natt. Eller kanske var det bara tre? Du vet inte riktigt men det var ingen bra natt, och i princip känns det som att du inte har sovit alls.

Men var det verkligen så illa? Även om många undersökningar visar att vi generellt sover för lite och för dåligt, finns det ingen anledning att få panik och tro att du har allvarliga sömnproblem så fort du känner dig lite trött.

LÄS OCKSA: Vad är djupsömn?

Vi underskattar tiden i drömmarnas land

Enligt flera experter är det sällan så illa med nattsömnen som vi själva upplever. I verkligheten sover vi normalt mer än vi tror. I en dansk sömnrapport skriver författarna bland annat:

”Människor med sömnproblem underskattar ofta det antal timmar som de sover. För sömndagbok där du noterar när du går och lägger dig, ungefär när du somnar, hur många gånger du vaknar på natten, när du vaknar på morgonen och när du går upp. Många blir överraskade av hur länge de faktiskt sover.”

Detta bekräftas av en vetenskaplig studie som publicerats i Psychosomatic Medicine, där testpersoner både med och utan sömnproblem fick sömnen analyserad. Bland dem som led av sömnlöshet – det vill säga hade svårt att sova minst tre gånger i veckan och hade en tendens att vara trötta, deprimerade och orkeslösa under dagen – visade det sig att hela 42 procent underskattade hur många timmar de sov. När det gällde testpersonerna med ett normalt sömnmönster var det endast 18 procent som felbedömde nattsömnen.

LÄS OCKSÅ: Hur många timmars sömn behöver man?

Hjärnan lurar dig

I andra försök har hjärnscanningar av sovande testpersoner visat att hjärnan kan lura dig att tro att du sover mindre än du gör. Hos vissa människor är delar av hjärnan mer aktiva än hos andra medan de sover, vilket får dem att tro att de har varit vakna. Den förhöjda hjärnaktiviteten kan ses i mycket högre grad hos personer med sömnlöshet än hos dem som sover normalt.

Sluta grubbla – och sov gott

Men i det stora hela finns det ingen anledning att slänga sig med uttryck som ”jag fick inte en blund i ögonen i natt” och ”om jag inte får sova åtta timmar i natt kommer jag att vara helt förstörd imorgon”, då det kan vara självuppfyllande och leda till problem när du ska sova. Själva oron över att inte kunna somna och sova hela natten kan nämligen påverka sömnen negativt.

Om du ändå oroar dig så kom ihåg att de allra flesta sover bra. De flesta kan ha en dålig natt, men det är inte farligt. Vi är skapade för att klara perioder med dålig sömn, och enligt experter är det dessutom helt normalt att vakna upp korta stunder under natten. Det finns alltså ingen anledning att drabbas av panik.

LÄS OCKSA: Är det normalt att svettas på natten?

Mät din sömn och få klara besked

Om du vill ha en klarare bild av hur du sover på natten, kan du med fördel prova ett aktivitetsarmband som kan mäta din sömn.

De mest lästa artiklarna just nu
Dieter

Gå ner i vikt med I FORM Kostplan 1500 kcal

Kostråd

Vad är ingefära bra för?

Bröd

Världens nyttigaste och enklaste bananbröd

Nyttig mat

RÄKNA UT: Hur många kalorier behöver jag?

Psykologi

Lär dig att släppa dina orostankar

Hälsa

Varför kan jag inte skilja på höger och vänster?

Styrkeövningar

Få starka ben med I FORMs julkalender

Nyttig mat

Så räknar du om gram till dl

Träning

RÄKNA UT: Hur många kalorier förbränning min träning?

Superfood

Kan du inte heller få ut kärnorna? Vi hjälper dig här!

Mer om Sömn
Sömn

Snarkningar – de bästa sätten att få stopp på oljudet

Sömn

Kan en powernap förstöra min nattsömn?

Sömn

Är ett tyngdtäcke något för dig?

Sömn

Sömnbrist – dina träningsvanor betyder mer än du tror

Sömn

Är sommartid dåligt för kroppen?

Sömn

Bör jag väcka någon som går i sömnen?

Sömn

Den här plantan har en dokumenterat lugnande effekt

Sömn

Så här skapar du de bästa förutsättningarna för en god natts sömn

Sömn

Så mycket betyder sömnen för din vikt

Sömn

14 goda råd för att sova gott i sommarvärmen

Sömn

TEST: Hur många sömnmisstag gör du?

Newsletter background
I FORM rekommenderar
Superfood

Kolla in våra bästa recept med rödkål

Förebyggande

Därför är bastu så hälsosamt

Psykologi

Testa dig själv: Är du optimist eller pessimist?

Om I FORM

Lätt att leva sunt: I FORMs träningsuniversum och veckomenyer hjälper dig

Förebyggande

Borde du vara orolig för att du svettas på natten?

Platt mage

Magcamp för nybörjare: Följ det här effektiva programmet och se resultat

Träning

Få mer energi med den här morgonträningen som sträcker ut och stärker

Psykologi

Depressionstest – är du mer än bara nedstämd?

Styrketräning

Nybörjare? Så kommer du snabbt igång med styrketräningen

Träning

Här är de 5 mest populära träningsprogrammen