Kvinna som sover gott
Slipp sömnproblemen

Om du oroar dig för din sömn så kanske det är helt i onödan. Många av oss sover bättre än vi tror.

© iStock

Du sover bättre än du tror

Även om det känns som att du inte har sovit gott hela natten, så behöver det inte vara så illa. Ofta sover vi nämligen mer än vi själva tror, visar forskning.

10 januari 2019 av Jeanette Linder

Gäsp! Du glider längre och längre in under skrivbordet på jobbet och känner dig lika trött i kroppen som ett punkterat bildäck. Och det är inte så konstigt att tröttheten tar över. Du sov ju maximalt fyra timmar i natt. Eller kanske var det bara tre? Du vet inte riktigt men det var ingen bra natt, och i princip känns det som att du inte har sovit alls.

Men var det verkligen så illa? Även om många undersökningar visar att vi generellt sover för lite och för dåligt, finns det ingen anledning att få panik och tro att du har allvarliga sömnproblem så fort du känner dig lite trött.

Vi underskattar tiden i drömmarnas land

Enligt flera experter är det sällan så illa med nattsömnen som vi själva upplever. I verkligheten sover vi normalt mer än vi tror. I en dansk sömnrapport skriver författarna bland annat:

”Människor med sömnproblem underskattar ofta det antal timmar som de sover. För sömndagbok där du noterar när du går och lägger dig, ungefär när du somnar, hur många gånger du vaknar på natten, när du vaknar på morgonen och när du går upp. Många blir överraskade av hur länge de faktiskt sover.”

Detta bekräftas av en vetenskaplig studie som publicerats i Psychosomatic Medicine, där testpersoner både med och utan sömnproblem fick sömnen analyserad. Bland dem som led av sömnlöshet – det vill säga hade svårt att sova minst tre gånger i veckan och hade en tendens att vara trötta, deprimerade och orkeslösa under dagen – visade det sig att hela 42 procent underskattade hur många timmar de sov. När det gällde testpersonerna med ett normalt sömnmönster var det endast 18 procent som felbedömde nattsömnen.

LÄS OCKSÅ: Hur många timmars sömn behöver man?

Hjärnan lurar dig

I andra försök har hjärnscanningar av sovande testpersoner visat att hjärnan kan lura dig att tro att du sover mindre än du gör. Hos vissa människor är delar av hjärnan mer aktiva än hos andra medan de sover, vilket får dem att tro att de har varit vakna. Den förhöjda hjärnaktiviteten kan ses i mycket högre grad hos personer med sömnlöshet än hos dem som sover normalt.

Sluta grubbla – och sov gott

Men i det stora hela finns det ingen anledning att slänga sig med uttryck som ”jag fick inte en blund i ögonen i natt” och ”om jag inte får sova åtta timmar i natt kommer jag att vara helt förstörd imorgon”, då det kan vara självuppfyllande och leda till problem när du ska sova. Själva oron över att inte kunna somna och sova hela natten kan nämligen påverka sömnen negativt.

Om du ändå oroar dig så kom ihåg att de allra flesta sover bra. De flesta kan ha en dålig natt, men det är inte farligt. Vi är skapade för att klara perioder med dålig sömn, och enligt experter är det dessutom helt normalt att vakna upp korta stunder under natten. Det finns alltså ingen anledning att drabbas av panik.

Mät din sömn och få klara besked

Om du vill ha en klarare bild av hur du sover på natten, kan du med fördel prova ett aktivitetsarmband som kan mäta din sömn. 


Just nu kan du få en Active Fit Tracker med sömnmätare när du beställer en prenumeration på I FORM  se erbjudandet här!


Nå ditt mål 2020

Kanske är du intresserad av ...

I FORM tipsar