Därför ska du ha en fast kvällsritual innan du går och lägger dig

Ligger du (också) och vrider dig i sängen när du egentligen borde sova? Förtvivla inte! Med rätt övergångsfas innan du ska sova kan du snabbt varva ner och somna som ett litet barn.

Fåtölj med en filt, en bok och en kopp te.

Avsluta varje dag med en mysig stund utan skärmar, så att hjärnan får tid att varva ner innan du lägger huvudet på kudden.

© iStock

”Stängde jag av strykjärnet?”, ”Blir min dotter mobbad i skolan?” och ”Duger jag verkligen som jag är?”. Alldeles för många tar med sig en massa tankar i sängen när de ska sova och det kan få allvarliga konsekvenser för nattsömnen. Hela 9 av 10 sömnproblem kan faktiskt härledas till stress eller akuta kriser.

Klarar du inte av att verkligen varva ner och släppa alla tankar innan du går och lägger dig, kommer du inte att få så lång djupsömn som du behöver under natten för att vakna pigg och utvilad. För att lyckas med detta är det mycket bra att införa en fast kvällsritual, som gör din hjärna redo för att sova innan du lägger huvudet på kudden.

Få lösningen på 10 vanliga sömnproblem här

Så gör du

Gör ett litet program med fasta saker du gör i en timme innan du går och lägger dig. På det viset avleder du din hjärna så den inte längre har plats för oro och tankar, för att den är upptagen av annat.

Dämpa belysningen och gör några mysiga aktiviteter så att ritualen har en lugnande effekt. Du kan t ex handarbeta, lösa sudoku eller korsord, dricka en kopp koffeinfritt te, ta ett varmt bad, lyssna på en ljudbok eller lugnande musik. Det viktigaste är bara att undvika skärmar, då det blåaktiga ljuset har en uppiggande effekt på nervsystemet.

LÄS OCKSÅ: Valeriana hjälper sömnen på vägen

Om dina tankar brukar flyga runt i huvudet är det en bra idé att ge dem en ventil. En bra metod är att skriva ner det du tänker på. På det viset talar du om för ditt medvetande att det ska släppa problemet för nu, och då kommer du automatiskt också att sova bättre.

Det är individuellt hur många timmars sömn vi behöver. Kolla här hur mycket sömn just DU behöver

Källa: Mikael Rasmussen, sömnrådgivare

De mest lästa artiklarna just nu
Annons

Gör din träning till en njutning

Psykologi

Så undviker du att vara en people pleaser

Psykologi

Test: Är du en people pleaser?

Superfood

Kan du inte heller få ut kärnorna? Vi hjälper dig här!

Menyer

Meny vecka 50: Redo för en röd vecka?

Yogaövningar

Krigare 2

Yogaövningar

Nedåtgående hund

Yoga

10 bra anledningar till att träna yoga

Yogaövningar

Kobran

Motivation till träning

Därför bör du komma 5 minuter innan passet börjar – och andra tips till gymmet

Mer om Sömn
Sömn

Snarkningar – de bästa sätten att få stopp på oljudet

Sömn

Kan en powernap förstöra min nattsömn?

Sömn

Är ett tyngdtäcke något för dig?

Sömn

Sömnbrist – dina träningsvanor betyder mer än du tror

Sömn

Är sommartid dåligt för kroppen?

Sömn

Bör jag väcka någon som går i sömnen?

Sömn

Den här plantan har en dokumenterat lugnande effekt

Sömn

Så här skapar du de bästa förutsättningarna för en god natts sömn

Sömn

Så mycket betyder sömnen för din vikt

Sömn

14 goda råd för att sova gott i sommarvärmen

Sömn

TEST: Hur många sömnmisstag gör du?

Newsletter background
I FORM rekommenderar
Superfood

Kolla in våra bästa recept med rödkål

Förebyggande

Därför är bastu så hälsosamt

Psykologi

Testa dig själv: Är du optimist eller pessimist?

Om I FORM

Lätt att leva sunt: I FORMs träningsuniversum och veckomenyer hjälper dig

Förebyggande

Borde du vara orolig för att du svettas på natten?

Platt mage

Magcamp för nybörjare: Följ det här effektiva programmet och se resultat

Träning

Få mer energi med den här morgonträningen som sträcker ut och stärker

Psykologi

Depressionstest – är du mer än bara nedstämd?

Styrketräning

Nybörjare? Så kommer du snabbt igång med styrketräningen

Träning

Här är de 5 mest populära träningsprogrammen