5 matvanor som hjälper dig att sova gott

Rätt kost kan hjälpa dig att bli av med extrakilon och högt blodtryck. Men visste du att du även kan äta dig till bättre nattsömn?

Kvinna vid frukostbord, gäspar.

Visste du att man kan äta sig till bättre sömn?

© iStock

En god nattsömn är A och O för din hälsa, den prestationsförmåga, din vikt och ditt humör. Med de här enkla vanorna kan du hjälpa John Blund på traven redan idag.

  • Ät gärna en portion yoghurt eller kvarg. Mejeriprodukter innehåller nämligen en del protein. Protein mättar så att du slipper bli störd av en kurrande mage innan väckarklockan ringer.

  • Undvik godisskålen för socker verkar stimulerande och får ditt blodsocker att stiga, vilket gör det svårt att komma till ro.

Även om du sover hela natten betyder det inte att du får nog med djupsömn. Läs här hur många timmars djupsömn du behöver och hur du vet att du fått tillräckligt.

  • Drick körsbärsjuice. Forskning visar att saften från körsbär både ger bättre och längre sömn.

  • Tanka upp med bananer och mandlar. Båda bidrar med aminosyran tryptofan, som ombildas till sömnhormonet melatonin.

  • Hoppa över vinet och kvällskaffet och drick istället en kopp örtte. Både koffein och alkohol kan förstöra din sömn medan örtte verkar lugnande.

Det är individuellt hur många timmars sömn vi behöver. Kolla här hur mycket sömn just DU behöver

De mest lästa artiklarna just nu

Hälsosam hela sommaren med I FORM

I FORMs viktigaste uppgift är att göra hälsa enkelt. I vårt digitala universum får du kunskap och verktyg som gör det lätt att leva sunt. Som prenumerant får du tillgång till både sajten och appen.
Läs mer om nya I FORM

  • Videoträningar mellan 10 och 30 min.
  • Löpprogram med ljudguide
  • Tillgång till fler än 1000 nyttiga recept
  • Mejl med ny, nyttig meny nyttig meny

Just nu har vi ett specialerbjudande, där du får tillgång till I FORM hela sommaren för endast 49 kr.

ERBJUDANDE: Få 3 månader för 49 kr.


Newsletter background