Kvinna med solhatt på stranden sitter med ryggen mot kameran.

Älskar du solen och stranden? Då kommer din hud att bli glad om du äter mycket tomater.

© iStock

Ät dig till ett bra solskydd

Hemligheten stavas lykopen. Se vilka råvaror som innehåller det smarta ämnet.

25 juni 2017 av Inge Eriksen

Låt oss först bara klargöra att du alltid ska smörja in dig med ett rejält lager solkräm om du ska ut i solen, så att din hud är skyddad på utsidan. Men du kan faktiskt också skydda huden inifrån genom att äta rätt mat.

Hemligheten stavas lykopen, en antioxidant som är det röda färgämnet som finns i en rad olika grönsaker och frukter.

Varma tomater är bäst

Allra mest lykopen hittar du i tomater, men inte i färska tomater som man kanske skulle kunna tro. Lykopenet i tomater tas nämligen upp bäst när de har värmebehandlats. Därför är innehållet i tomatpuré och tomatsås högre än i färska tomater. 

Andra bra källor till naturens egna solskydd är vattenmelon, papaya, blodgrapefrukt och röd paprika. 

Du kan också göra det enklare för kroppen att ta upp lykopenet genom att samtidigt äta lite fett. Det kan t ex vara en näve mandlar ihop med frukt eller en skvätt olivolja i tomatsåsen.

Du kan också glädjas åt att lykopen gör mer än att skydda mot solen. Studier pekar nämligen på att lykopen kan skydda mot vissa former av cancer.


Så får du mer lykopen:

  • Byt ut apelsinjuicen mot tomatjuice
  • Lägg röd paprika och tomater i dina sallader och på mackan
  • Ät tomatsalsa som dipp till grönsaker och chips
  • Byt ut gräddsåsen och brunsåsen mot tomatsås
  • Servera tomatsoppa, ev kall i form av gazpacho, på sommaren
  • Lägg vattenmelon, röd grapefrukt eller papaya på din kvarg eller ät som mellanmål 
  • Laga bruschetta till förrätt

Nå ditt mål 2018!

Kanske är du intresserad av ...

I FORM tipsar