Matvaror, som kanske ger dig pollenallergi

Som om pollensäsongen inte var en plåga för oss pollenallergiker redan innan, så kan allergin plötsligt också ge dig problem med vissa matvaror.

Kvinna som nyser.

Har du problem med pollen? Då kanske du inte heller tål de här matvarorna.

© iStock

Som om pollensäsongen inte var en plåga för oss pollenallergiker redan innan, så kan allergin plötsligt också ge dig problem med vissa matvaror.

Vi är många som under våren och sommaren tvingas länsa butikerna på allergitabletter, ögondroppar och nässpray i ett försök att hålla den rinnande näsan och de kliande, röda ögonen i schack. Förbannelsen kallas hösnuva och drabbar fler och fler.

Som om det inte var nog med rinnande näsa och kliande ögon så reagerar immunförsvaret ofta med att tala om för dina slemhinnor att de även ska reagera när du äter mat som frukt, grönsaker och nötter. Fenomenet kallas korsallergi och kan uppstå som en blixt från klar himmel i alla åldrar.

Kroppen reagerar för att den inte kan känna skillnad på de allergiframkallande ämnena som finns i pollen och proteiner i matvarorna. T ex liknar ytorna på proteinerna i gräs och vete varandra mycket – likaså är fallet när det gäller hasselnötter och björkpollen. Och då kan du inom ett par timmar efter att du har ätit få stickningar i läpparna och kliande gom, svalg eller örongångar och kanske även ont i magen.

Om du är allergisk mot björk, al, alm eller hassel

Då kan särskilt gröna äpplen, kiwi, morötter, potatis, selleri och hasselnötter ge problem. Men även andra stenfrukter som plommon, körsbär, persika, nektarin och päron kan skapa problem, liksom tomater, paprika och nötter generellt kan få immunförsvaret att reagera.

Om du är allergisk mot gräs

Då är det speciellt tomater som kan ge klåda och obehag, men det kan också bli problem med vissa citrusfrukter, melon, kiwi samt ärter, baljväxter, linser, jordnötter, och i sällsynta fall även vete.

Om du är allergisk mot gråbo

Då är det speciellt grön paprika som kan ställa till det, men även frukter som melon och banan samt rotfrukter, sallad, örtkryddor, frön och kärnor kan irritera.

Så kan du ändå äta det du tycker om

Lyckligtvis behöver du inte låta bli allt det goda och sunda. Det är sällan man är allergisk mot allt, och de flesta matvarorna kan man tåla när de är skalade och värmebehandlade. T ex tål de flesta pollenallergiker äppelmos bättre än råa äpplen, liksom krossade tomater på burk och kokta ärter sällan ger problem.

De mest lästa artiklarna just nu
Psykologi

Så undviker du att vara en people pleaser

Psykologi

Test: Är du en people pleaser?

Superfood

Kan du inte heller få ut kärnorna? Vi hjälper dig här!

Menyer

Meny vecka 50: Redo för en röd vecka?

Yogaövningar

Krigare 2

Yogaövningar

Nedåtgående hund

Yoga

10 bra anledningar till att träna yoga

Yogaövningar

Kobran

Motivation till träning

Därför bör du komma 5 minuter innan passet börjar – och andra tips till gymmet

Motivation till träning

10 kvinnor: Så här blir gymträningen lite roligare

Mer om Förebyggande
Förebyggande

Varför har jag ont i magen?

Förebyggande

Så här tar du hand om dina tänder hela livet

Förebyggande

51-åriga Birgitte lever med multipel skleros: "Allt har ett pris"

Förebyggande

MS – här är 7 vanliga tecken du bör hålla koll på

Förebyggande

Den bästa behandlingen mot nagelsvamp

Förebyggande

Därför är bastu så hälsosamt

Förebyggande

Hallux valgus – så här lindrar du smärtorna

Förebyggande

Stärk ditt immunförsvar – du får 5 bra tips här

Förebyggande

Vad är immunförsvaret – och hur funkar det?

Förebyggande

Varför kliar det i min hårbotten?

Förebyggande

Nageltrång – vad kan du göra när tån gör ont?

Newsletter background
I FORM rekommenderar
Superfood

Kolla in våra bästa recept med rödkål

Förebyggande

Därför är bastu så hälsosamt

Psykologi

Testa dig själv: Är du optimist eller pessimist?

Om I FORM

Lätt att leva sunt: I FORMs träningsuniversum och veckomenyer hjälper dig

Förebyggande

Borde du vara orolig för att du svettas på natten?

Platt mage

Magcamp för nybörjare: Följ det här effektiva programmet och se resultat

Träning

Få mer energi med den här morgonträningen som sträcker ut och stärker

Psykologi

Depressionstest – är du mer än bara nedstämd?

Styrketräning

Nybörjare? Så kommer du snabbt igång med styrketräningen

Träning

Här är de 5 mest populära träningsprogrammen