En lugnande spellista är lika effektiv som massage.

">

En lugnande spellista är lika effektiv som massage.

© iStock

Musik gör dig frisk ända in i cellerna

Mozart eller Metallica. Forskning visar att musik tränger mycket djupare in i kroppen än vi kan föreställa oss och skyddar mot en rad sjukdomar.

19 januari 2016 av Jerk W. Langer

Trodde du att det bara var öronen och hjärnan som mådde bra av lite skön musik? Nejdå, varje gång du trycker på "play” fort-plantar sig tonerna från din favorit-musik till alla delar av din kropp och bygger upp dig inifrån. Du blir bättre på fysiska prestationer, bekämpar sjukdomar och stress och återhämtar dig när du misskött dig.

Över hela världen studerar forskare hur det kommer sig att musik har så stor effekt på oss och hur vi kan utnyttja fenomenet som en typ av "dopning", akustiskt vitaminpiller och alternativ till medicin.

– Nya rön visar att musik inte bara påverkar våra känslor utan även kan behandla fysiska åkommor, berättar Daniel J. Levitin, professor i psykologi vid McGill University i Montreal, Kanada. Han är en av världens ledande forskare inom musik och hälsa, och dessutom både aktiv musiker och konsult till många världsstjärnor.

Åtta saker du får ut av musiken

– Musik stärker kroppens immunförsvar och bekämpar stress. När vi lyssnar på musik bildar vi fler antikroppar av typen IgA via plasmaceller i tarmväggen, vilket skyddar mot infektioner. Det får immunförsvaret att öka produktionen av naturliga mördarceller, som bekämpar bakterier och kanske även cancerceller. Samtidigt minskar blodets innehåll av stresshormonet kortisol, vilket också är mycket positivt, säger Daniel J. Levitin till I FORM.

Studier har till och med visat att musik minskar oro och stress bättre än medicin hos patienter som ska genomgå en operation. Musik kan därför med fördel användas som komplement till övrig behandling.

Bli glad med B-vitaminer

 

Favoritmusiken fungerar bäst

Vilken typ av musik ska du då lyssna på för att få alla dessa positiva effekter? Daniel J. Levitins svar är kanske lite överraskande.

– Det är helt subjektivt och individuellt vad man ska lyssna på. Det finns inget enskilt musikstycke eller en viss musikgenre som med säkerhet kan framkalla önskad effekt i kroppen. Vad som kan fungera stimulerande och uppfriskande för en person kanske istället är mer avslappnande eller direkt irriterande för någon annan. Först och främst handlar det om att välja musik som du gillar. Lyssnar du mycket på musik får du ofta en god känsla för vilken typ av musik som piggar upp just dig, vad som lugnar dig, vad som hjälper dig att fokusera på en uppgift eller något annat, berättar Daniel J. Levitin.

Levitin betonar att forskningen på musikens hälsoeffekter är komplicerad då det är svårt att skilja musikens effekter från det sociala sammanhang där vi lyssnar på den. Exempelvis kan även sorgsen musik skapa positiva känslor om man gillar den och lyssnar på den i rätt sammanhang. Medan forskarna funderar vidare får vi själva prova oss fram och skapa personliga spellistor att må bra av.

Förbättra din form med musik

Vill du prestera lite extra när du tränar kan musik i högt tempo hjälpa dig.

© iStock

Musikens åtta goda hälsoeffekter

Musik kan ha en positiv effekt i många olika situationer.
Här är åtta exempel på hur musik kan göra dig gott.

 

När du vill bli på bättre humör

Om du behöver muntras upp med en bra låt visar forskning från Kent's School of Psychology i England att det inte är viktigt vilken låt du väljer att lyssna på. Du kan nämligen bli på bättre humör av att lyssna på både sorgsen och munter musik. Det avgörande är vad syftet är med ditt lyssnande. Om du redan från början är inställd på att du vill lyssna på musik för att bli på bättre humör, så kommer det att få önskad effekt, oavsett vilken låt du lyssnar på. Väljer du istället en viss låt just för att den påminner dig om en tråkig händelse blir du ännu mer nedstämd.

Musikval: Oviktigt. Det avgörande är vad du har bestämt dig för att uppnå med ditt musiklyssnande.

Lyckopiller med skal på

 

När du har ont

Försökspersoner som utsätts för kort-varig och oskadlig smärta känner den mindre när de lyssnar på Mozart jämfört med när de inte lyssnar på musik, visar studier utförda på Center for Funktionelt Integrativ Neurovidenskab i Århus. Smärtorna dämpas även av naturljud, som ofta förknippas med något positivt. Musik har också visat sig ha en positiv effekt mot kroniska muskel-smärtor orsakade av fibromyalgi. Smärtan är mindre obehaglig och intensiv när patienterna lyssnar på musik.

Användning av smärtstillande medicin, som till exempel morfin, kan minskas med upp till 50 procent om patienterna får lyssna på musik. Vid operation med lokalbedövning kan musik ta bort uppmärksamheten från smärtan och ljuden från instrumenten, vilka ofta kan göra patienter nervösa.

Musikval: Det viktigaste är att du själv upp-fattar musiken som skön och avslappnande. Mozart är ett bra tips.

Bli av med ryggont

 

När du vill gå ner i vikt

Dunkande rytmer får dig omedvetet att äta snabbare och mer medan lugn musik tillsammans med dämpad belysning tvärtom gör dig mer avslappnad så att du äter långsammare. Därigenom hinner du känna när du blir mätt och kan undvika att äta för mycket, vilket gör att du får i dig färre kalorier.

Musikval: Lugn musik.

Musik får dig att springa längre

 

När du vill dämpa oro

Här kan lugn musik i en lugn miljö hjälpa till att lugna ned dig. Musik i lågt tempo och tonläge minskar nämligen stress och oro, både i vardagssituationer och om du är nervös för ett tandläkarbesök eller ett tal som du ska hålla. Fartfylld musik med dunder och brak ökar däremot din puls och kan istället göra dig mer stressad.

En jämförande undersökning visar att musik kan lugna dig lika mycket som massage eller ett varmt bad.

Musikval: Lugn musik i lugnt tempo.

 

När du har svårt att sova

Lugn musik är det bästa sömnmedlet
eftersom det förbättrar sömnkvaliteten och minskar de depressionssymptom som är förknippade med dålig sömn.

Detta visar tester med klassisk musik i jämförelse med användning av ljudböcker.

Musikval: Lugn och harmonisk musik, gärna klassisk musik.

6 tips som förebygger ältandet

 

När du ligger på sjukhus

Många har nog känt sig lite oroliga och nervösa när de har behövt läggas in på sjukhus. Även här kan musik ha en positiv effekt. Barn mellan tre och elva år känner mindre smärta och är mindre oroliga på akutmottagningen om de får lyssna på musik, rapporterar forskare från University of Alberta i Kanada. Dessutom visar studier att musik kan lindra oro, smärta och tristess samt förbättra livskvaliteten hos cancer-patienter på sjukhus.

Musikval:  Lugn musik.

 

När du vill träna riktigt hårt

Du följer omedvetet tempot i musiken när du tränar. Om du till exempel springer i takt med musik som har ett snabbare tempo än du normalt springer i, så kommer du oftast att öka hastigheten. I en studie föll tränings-intensiteten när tempot sänktes i en låt utan att deltagarna visste om det. Tvärtom tränade de omedvetet hårdare när samma låt spelades upp med högre tempo. En annan studie visade att cyklister körde 11 procent längre med musik i öronen jämfört med när de inte lyssnade på musik under cyklingen.

Musikval: Tempot är avgörande. Snabbare tempo ger högre träningsintensitet.

Recept: Hard workout-smoothie

 

När du vill återhämta dig fortare

Efter träning kan du fortare återhämta dig om du lyssnar på musik. Det visar studier av personer som tränade på löpband.

Här kunde man se hur blodtryck, puls och känslan av att vara redo igen inställde sig snabbare när deltagarna fick lyssna på lugn och stilla musik.

Musikval: Lugn musik i ett lugnt tempo. Fungerar faktiskt oavsett om du gillar musiken eller ej.

4 tips för perfekt återhämtning

Nå ditt mål 2018!

Kanske är du intresserad av ...

I FORM tipsar