Läs dig mer hälsosam

En kväll i sällskap av Lisbeth Salander, Don Quijote och Elizabeth Bennet är inte bara bra underhållning – det kan också utlösa en lång rad hälsovinster att dyka ner i böckernas fantastiska värld. Är det nu du ska ta tag i bokhögen i hyllan?

Kvinna läser en bok i sin soffa

BÖRJA MED EN LÄTTLÄST BOK en stor, tjock bok kan verka övermäktig och kan kanske få dig att lägga den ifrån dig lite för tidigt.

© iStock

Kanske läser du på semestern när du har massor av tid, men det finns många anledningar att ta fram böckerna öven i vardagen. Här får du 6 fördelar med att använda mer tid till läsning.

1. Du blir mindre stressad

Om du är en av de som bäst stressar av genom timmars flykt till böckernas värld, så backar vetenskapen din strategi. Under 2009, jämförde en amerikansk studie den stresslindrande effekten av yoga, skratt och läsning på studenter, och fann att läsningen var på samma nivå som de andra aktiviteterna när det gäller att komma ner i varv.

TEST: Är du stressad?

2. Böcker ger självkänsla

I en undersökning, från 2015, frågades över 2.000 bokläsare vilken roll böcker spelade i deras liv. 20 procent av de tillfrågade svarade att en läsupplevelse någon gång hade fått dem att göra något för att ta bättre hand om sin hälsa. 38 procent svarade att böcker hade lärt dem att det var okej att inte vara perfekt.

3. Läsning håller din hjärna i trim

Hjärnor som läser visar sällan tecken på demens. Det visade en amerikansk studie, senast 2013. Precis som vid andra mentalt utmanande aktiviteter som korsord och pussel, börjar hjärnan nämligen arbeta när du fördjupar dig i en bok. I motsats till film och teve är du tvungen att måla upp dina egna bilder, vilket ställer krav på dina små grå. Samtidigt kräver läsning uppmärksamhet från ditt minne, eftersom du ska hålla koll på en historia under alla de timmar som läsningen pågår.

Visste du att du kan ät dig till en hälsosam och välfungerande hjärna?

4. Du kan (kanske) stärka din empati

Inga studier har definitivt bevisat att läsning förbättrar din känslomässiga förmåga, men läsning av skönlitteratur används på flera ställen för att träna människors empati. Efter att en tysk studie, 2011, drog slutsatsen att läkarstudenters empati med patienter minskade under studietiden, har flera universitet, bland annat Columbia University och Universitat Autònoma de Barcelona, infört obligatoriska litteraturkurser, där framtida läkare möter sjuka och sörjande människor i böcker innan de möter dem i sjukhuskorridorerna. Du sätter dig nämligen in i andras människors situation när du läser. Din hjärna reproducerar dofter, rörelser och känslor som beskrivs. När du till exempel läser om doften av kanel, är din hjärnaktivitet liknande den som du får när du luktar på kryddan.

5. Böcker utvidgar ditt ordförråd

När du läser en bok blir du presenterad för cirka dubbelt så många ovanliga ord som när ser på teve. Det visade en studie, från 1988, av forskare vid University of Cambridge. Ett ovanligt ord definieras som ett ord som går utanför en genomsnittlig sjätteklassares ordförråd. Om du är ute efter att utöka ditt ordförråd, visade samma undersökning, att tidningsartiklar bjuder på ännu fler ovanliga ord – här var det tre gånger så många ovanliga ord som i en genomsnittlig teveserie.

6. Gå till sängs med en god bok

Det blåa ljuset från diverse skärmar är inte någon bra sängkamrat, eftersom ljuset hämmar produktionen av melatonin, som annars har en sövande effekt. Har du svårt att somna på kvällen är en bok därför ett mycket bättre val.

Ditt beteende innan du ska sova har stor betydelse för din sömn. Läs varför här

Nu har det blivit lättare att leva sunt!

I FORMs viktigaste uppdrag är att göra hälsa lättillgängligt. Därför har vi skapat ett nytt träningsuniversum, där du får kunskapen och verktygen som motiverar dig att leva sunt, året runt.
Som prenumerant får du tillgång till både sajten och appen.
Läs mer om nya I FORM

  • Videoträningar mellan 10 och 30 min.
  • Tillgång till fler än 1000 nyttiga recept
  • Mejl med ny, nyttig meny nyttig meny
  • Spara ditt favoritinnehåll – och hitta det lätt igen

Just nu: Testa 30 dagar utan kostnad


Newsletter background