Kvinna motionerar mot cancer
Motion mot cancer

Oavsett om du springer, promenerar eller dammsuger kan det ha en förebyggande effekt mot cancer. 

© Jacob Helbig

Därför kan motion förebygga cancer

När pulsen dunkar och svetten droppar sätts en rad sunda mekanismer igång i kroppen, som kan minska risken för cancer. Lär dig mer om hur motion rustar dig mot den livshotande sjukdomen.

18 juni 2020 av Jeanette Linder

Från hjärtat till hjärnan, från midjan till tarmarna – det finns nästan ingen del av din kropp som inte gynnas av motion. När du rör på dig och svettas, sätts det igång massor av sunda processer i ditt inre, som kan vara med och förebygga en rad sjukdomar. Det gäller även cancer.

I dag vet vi med säkerhet att motion kan förebygga vissa typer av cancer, bland annat bröst- och livmodercancer som är några av de vanligaste bland kvinnor. Men mycket tyder på att du också kan hindra en rad andra cancerformer genom att röra dig regelbundet och få upp pulsen. 

Bland annat har amerikanska forskare nyss gått igenom hundratals studier på området, och hittat starka bevis för att en hög aktivitetsnivå – jämfört med en låg aktivitetsnivå – reducerar risken för cancer i t ex urinblåsan, tjocktarmen, matstrupen, njurarna och magen.
LÄS OCKSÅ: 13 cancerformer du kan förebygga med motion

Men varför är det så att motion skyddar mot cancer? Det får du svar på här, där vi går igenom de förebyggande mekanismerna som sker i kroppen när du får upp pulsen.

5 anledningar till att motion förebygger cancer

1. Motion dämpar inflammation

Inflammation är ett slags infektionstillstånd, och kroppens sätt att reagera på infektioner eller skador. Det är alltså inte i sig själv skadligt, men i bland kan det uppstå en kronisk inflammation i kroppen, som kan bidra till att utveckla många allvarliga sjukdomar bland annat cancer

Men om du ser till att vara fysiskt aktiv kan du själv vara med att hålla inflammationerna borta. Det råder bred enighet bland experter om att motion är en direkt väg till att motverka kronisk inflammation.

2. Motion ger bättre matsmältning

Tjock- och ändtarmscancer är några av de cancerformer som med säkerhet kan förebyggas av rörelse och motion. Det kan hänga ihop med att fysisk aktivitet stimulerar tarmen och ger bättre matsmältning. När du äter tar det därför kortare tid för maten att passera genom ditt mage- tarmsystem. Det betyder att eventuella cancerframkallande ämnen också har kortare tid att vara i kontakt med din tarmvägg, så risken för att de kan göra skada blir mindre.

3. Motion påverkar hormonerna

Det kvinnliga könshormonet östrogen är nödvändigt för att kroppen ska fungera, men dessvärre kan det också öka risken för att få bröstcancer. Ju mer östrogen, desto större risk. Och här verkar det att motion spelar en viktig roll. När du tränar och rör dig regelbundet varje dag minskar du mängden av östrogen som produceras i dina äggstockar. Faktiskt har undersökningar pekat på upp till 30 procent lägre risk för bröstcancer bland kvinnor som är fysiskt aktiva och ännu inte har nått klimakteriet.

Efter klimakteriet faller östrogennivån – dock inte så mycket hos överviktiga, eftersom hormonet bildas i fettvävnad. Därför spela motion återigen en roll, för om du som kvinna ser till att hålla dig normalviktigt efter klimakteriet, bland annat genom att vara aktiv, är risken för bröstcancer lägre än hos överviktiga, visar forskning.

4. Motion stärker immunförsvaret

När du springer, cyklar, styrketränar eller på annat sätt är aktiv stimulerar du ditt immunförsvar så att det kan bekämpa bakterier och virus bättre. Det är samma mekanism som gäller vid cancer, eftersom ett starkt immunförsvar är bättre rustat för att känna igen cancerceller och ta bort dem, innan de blir farliga. När du motionerar dig till ett starkare immunförsvar kan det alltså betyda en lägre risk för den livshotande sjukdomen. 

5. Motion bekämpar övervikt

Medan vissa typer av cancer, t ex bröstcancer, direkt kan förebyggas när du springer, cyklar, danskar eller jobbar i trädgården, finns det också vissa cancerformer du indirekt bekämpar när du svettas.  

Den viktigaste anledningen till att motion kan förebygga cancer är nämligen att det begränsar övervikt. Fetma är en av de främsta orsakerna till cancer. 

Det är förstås flera saker som spelar roll för din vikt, inte minst dina kostvanor. Men i grund och botten handlar det om att förbränna mer energi än du äter för att undvika övervikt i det långa loppet. Här är motion med och ökar fettförbränningen och därmed reducera den risk för cancer som kommer med överviktskilon.

Det kan finnas fler anledningar till att övervikt för kroppen mer sårbar för cancer. Bland annat kan fetma leda till ett kroniskt tillstånd av lätt inflammation i kroppen och en större mängd av könshormoner i blodet.


All motion är bättre än inget

– och all slags rörelse räknas


Hur mycket bör jag motionera?

Det finns inget exakt recept på hur mycket och vilken typ av motion du ska utföra för att förebygga cancer.  

Men en sak är experna eniga om: All motion är bättre än ingenting – och all slags rörelse räknas. Det är därför inte bara svettdroppande träning som kan sätta igång de cancerförebyggande effekterna i kroppen, utan också helt vanliga vardagsaktiviteter som gör dig andfådd och sätter musklerna på prov. T ex när du släpar hem matkassar, kliper gräset, cyklar till jobbet eller tar en skogspromenad.

Generellt klarar du dig bra om du följer det officiella rådet om minst 30 minuter motion om dagen, där pulsen stiger och du blir varmt. Och 2 gånger 20 motion i veckan där du får upp pulsen ordentligt. 

Om jag redan haft cancer – hjälper det då med motion?

Det finns i hög grad också positiva effekter med att motionera om du är drabbad av cancer. Enligt experter kan det generellt vara med och rusta kroppen mot de tuffa behandlingarna, minska biverkningarna och ge dig mer energi och större trivsel under en annars tung period.

Forskning har dessutom visat att motion möjligtvis kan bromsa cancerns spridning, och sist med inte minst ger det också bonus på andra sidan av ett cancerförlopp om du håller dig aktiv. Det stärker nämligen din rehabträning och hjälper dig att komma igång igen. Återigen är det viktigt att nämna att lite rörelse är bättre än ingenting, så gör det du orkar.

Nå ditt mål 2020

Kanske är du intresserad av ...

I FORM tipsar