Melon är ett bra alternativ om du vill äta frukt under viktminskningen och samtidigt hålla koll på kalorierna.

De frukterna är bäst när du vill gå ner i vikt

Melon är ett bra alternativ om du vill äta frukt under viktminskningen och samtidigt hålla koll på kalorierna.

Frukt är ett hälsosamt sätt att stilla söt­suget – både när du vill gå ner i vikt och annars.

Trots att frukt innehåller både frukt­socker och kalorier får du samtidigt i dig massor av nyttiga växtämnen samt fibrer.

Om du vill gå ner i vikt kan det vara en god idé att välja de frukter som ger mest att mumsa på och fyller magen bäst utan att ge så många kalorier.

Nedan ser du vilka frukter som fyller fruktskålen minst och mest.

Här får du mest frukt

  • Rabarber: 384 g

  • Honungsmelon: 370 g

  • Vattenmelon: 303 g

  • Nätmelon: 277 g

  • Jordgubbar: 256 g

Här får du minst frukt

  • Bananer: 105 g
  • Svarta vinbär: 133 g
  • Mango: 149 g
  • Vindruvor: 156 g
  • Kiwi: 158 g

Så mycket grönsaker får du

  • Gurka: 833 g
  • Tomater: 500 g
  • Selleri: 434 g
  • Morötter: 263 g
  • Ärter: 142 g

Nå ditt mål 2020

Kanske är du intresserad av ...

I FORM tipsar