Välj rätt sötningsmedel när du vill söta din vardag.

Så påverkar sötningsmedlen din vikt

Socker, konstgjorda sötningsmedel eller stevia? Valet är ditt, men de olika varianterna påverkar din vikt på olika sätt.

29 augusti 2012 av I FORM

Konstgjorda sötningsmedel

De flesta sötningsmedel innehåller inte direkt några kalorier att tala om i de mängder vi får i oss dem. Därför kan du spara många kalorier genom att t ex välja lightläsk framför sockersötad läsk. 

Viss forskning pekar dock på att det finns ett samband mellan ett stort intag av lightläsk och fetma. En av teorierna är att de konstgjorda sötningsmedlen gör dig mer hungrig, eftersom hjärnan förväntar sig att få kalorier när du äter sött, och därför ökar din aptit när kalorierna uteblir. En annan teori är att sötningsmedlen generellt ökar ditt sug efter sött, för du vänjer dig vid den söta smaken – och blir därför mindre sugen på t ex grönsaker. 

Annan forskning pekar dock omvänt på att det inte finns något samband mellan sötningsmedel och fetma.

Läs mer om aspartam och fetma här

Stevia

Här skiljer sig stevia från andra sötningsmedel. Stevia är kalorifritt, men ökar på samma sätt din aptit, även om du väljer produkter med sötningsmedel för att spara på kalorier.

Vanligt socker

Socker innehåller 17 kJ per gram. Det finns inget fett i socker, men när du äter godis kommer kroppen att prioritera att förbränna kalorierna från godiset och fettet i din kost stannar kvar och lägger sig runt midjan.

Socker, konstgjorda sötningsmedel eller stevia. Vad är skillnaden på de söta ämnena? Lär dig mer här

Nå ditt mål 2020

Kanske är du intresserad av ...

I FORM tipsar