Söta ämnens effekt på din kropp och hälsa

Socker, artificiella sötningsmedel eller Stevia? Valet är ditt och de olika alternativen påverkar din kropp på mycket olika sätt. Här kan du läsa mer om vad som händer med ditt blodsocker, dina tänder och din vikt.

Stevia, sötningsmedel och socker

STEVIA, SÖTNINGSMEDEL OCH SOCKER Välj ditt sötningsmedel med omsorg.

Detta är Stevia

Stevia är ett naturligt sötningsmedel. Stevia är cirka 200-300 gånger sötare än socker Utöver att stevia inte innehåller några kalorier har detta naturliga alternativ en annan fördel; det påverkar blodsockret i mycket lite jämfört med vanligt socker, som får blodsockret att stiga snabbt.

Konstgjorda sötningsmedel

Det finns mängder på marknaden, nedan har vi listat några av de vanligaste. Ämnena finns typiskt i produkter som läsk, yoghurt, godis, tandkräm och tuggummi.

Sukralose (E955), Saccharin (E954), Aspartam (E951), Acesulfam (E950), Cyklamat (E952), Sorbitol (E420) och Xylitol (E967).

Så påverkas din kropp

Vi jämför hur Stevia, vanligt socker och konstgjorda sötningsmedel påverkar kroppen.

LÄS OCKSA: Sötningsmedel – är de skadliga eller smarta?

Nu har det blivit lättare att leva sunt!

I FORMs viktigaste uppdrag är att göra hälsa lättillgängligt. Därför har vi skapat ett nytt träningsuniversum, där du får kunskapen och verktygen som motiverar dig att leva sunt, året runt.
Som prenumerant får du tillgång till både sajten och appen.
Läs mer om nya I FORM

  • Videoträningar mellan 10 och 30 min.
  • Tillgång till fler än 1000 nyttiga recept
  • Mejl med ny, nyttig meny nyttig meny
  • Spara ditt favoritinnehåll – och hitta det lätt igen

Just nu: Testa 30 dagar utan kostnad


Newsletter background