Stevia, sötningsmedel och socker
Stevia, sötningsmedel och socker

Välj ditt sötningsmedel med omsorg.

Söta ämnens effekt på din kropp och hälsa

Socker, artificiella sötningsmedel eller Stevia? Valet är ditt och de olika alternativen påverkar din kropp på mycket olika sätt. Här kan du läsa mer om vad som händer med ditt blodsocker, dina tänder och din vikt.

29 augusti 2012 av Irene Brøndum

Detta är Stevia

Stevia är ett hälsosamt och naturligt alternativ till socker. Stevia är cirka 200-300 gånger sötare än socker, du behöver därför bara använda en bråkdel jämfört med vanligt strösocker.

Förutom att stevia inte innehåller några kalorier har detta naturliga alternativ en annan fördel; det påverkar blodsockret i mycket lite jämfört med vanligt socker.

Stevia är en kortform för namnet på ämnet det utvinns ifrån, stevioglykosider.

Konstgjorda sötningsmedel

Det finns mängder på marknaden, nedan har vi listat några av de vanligaste. Ämnena finns typiskt i produkter som läsk, yoghurt, godis, tandkräm och tuggummi.

Sukralose (E955), Saccharin (E954), Aspartam (E951), Acesulfam (E950), Cyklamat (E952), Sorbitol (E420) och Xylitol (E967).

Så påverkas din kropp


Vi jämför hur Stevia, vanligt socker och konstgjorda sötningsmedel påverkar kroppen.

Söta ämnens effekt på din kropp

Nå ditt mål 2019!

Kanske är du intresserad av ...

I FORM tipsar