Söta ämnens effekt på din kropp och hälsa

Socker, artificiella sötningsmedel eller Stevia? Valet är ditt och de olika alternativen påverkar din kropp på mycket olika sätt. Här kan du läsa mer om vad som händer med ditt blodsocker, dina tänder och din vikt.

Stevia, sötningsmedel och socker

STEVIA, SÖTNINGSMEDEL OCH SOCKER Välj ditt sötningsmedel med omsorg.

Detta är Stevia

Stevia är ett naturligt sötningsmedel. Stevia är cirka 200-300 gånger sötare än socker Utöver att stevia inte innehåller några kalorier har detta naturliga alternativ en annan fördel; det påverkar blodsockret i mycket lite jämfört med vanligt socker, som får blodsockret att stiga snabbt.

Konstgjorda sötningsmedel

Det finns mängder på marknaden, nedan har vi listat några av de vanligaste. Ämnena finns typiskt i produkter som läsk, yoghurt, godis, tandkräm och tuggummi.

Sukralose (E955), Saccharin (E954), Aspartam (E951), Acesulfam (E950), Cyklamat (E952), Sorbitol (E420) och Xylitol (E967).

Så påverkas din kropp

Vi jämför hur Stevia, vanligt socker och konstgjorda sötningsmedel påverkar kroppen.

LÄS OCKSA: Sötningsmedel – är de skadliga eller smarta?

Bli hälsosam och stark med I FORM!

I FORMs viktigaste uppgift är att göra hälsa enkelt. I vårt digitala universum får du kunskap och verktyg som gör det lätt att leva sunt. Som prenumerant får du tillgång till både sajten och appen.

På vår sajt och i vår app får du bl a:

  • Över 100 videoträningar på 5 till 40 min.
  • Nybörjarvänliga löpprogram med ljudguide
  • Tillgång till fler än 1000 nyttiga recept
  • Mejl med ny, nyttig meny nyttig meny

Vill du veta mer om I FORM digital? Kolla här!


Newsletter background