Platt mage: Kost att undvika

Det är väldigt olika vad vi tål för mat, men det finns saker som alla bör vara försiktiga med - eller undvika helt.

Visst går det att äta sig till en platt mage. Här under ser du vilken kost du ska unvika.

© wichmann+bendtsen

Undvik dessa helt

  • Alkohol och tomma kolhydrater (godis, socker, läsk, kakor).
  • Anledning: Både alkohol och socker innehåller otroligt många kalorier. Samtidigt visar forskning att intaget provocerar kroppen att deponera fett i magregionen.

  • Socker­alkoholer (till exempel i sockerfritt tuggummi och sockerfritt godis).

  • Anledning: Sockeralkoholer är svåra att förbränna för kroppen och ger ökad gasbildning och andra magbesvär.

Var försiktig med

  • Glutenrika spannmålsprodukter (t ex vete och råg).
  • Anledning: Inte så många lider av celiaki, men desto fler är överkänsliga mot gluten och lider av t ex uppblåsthet efter intag av glutenrika produkter. Reagerar du på gluten, så minska intaget.

  • Mjölk och mejeriprodukter (mer än 2 g laktos/100 g).

  • Anledning: Mjölksockret laktos kan med större intag vara svårt att förbränna och skapar oro i magen (gasbildning och diarré). Om du inte upplever något obehag, finns det ingen anledning till oro.

  • Mat som kan irritera tjocktarmen.

  • Anledning: Vissa reagerar med magbesvär på kolhydrater med högt innehåll av ämnen som kallas FODMAPs. Exmpel på detta är korn, avokado, grapefrukt, vattenmelon, purjolök, äpple, päron, körsbär och torkad frukt.