Platt mage: Kost att undvika

Det är väldigt olika vad vi tål för mat, men det finns saker som alla bör vara försiktiga med - eller undvika helt.

Visst går det att äta sig till en platt mage. Här under ser du vilken kost du ska unvika.

© wichmann+bendtsen

Undvik dessa helt

  • Alkohol och tomma kolhydrater (godis, socker, läsk, kakor).
  • Anledning: Både alkohol och socker innehåller otroligt många kalorier. Samtidigt visar forskning att intaget provocerar kroppen att deponera fett i magregionen.

  • Socker­alkoholer (till exempel i sockerfritt tuggummi och sockerfritt godis).

  • Anledning: Sockeralkoholer är svåra att förbränna för kroppen och ger ökad gasbildning och andra magbesvär.

Var försiktig med

  • Glutenrika spannmålsprodukter (t ex vete och råg).
  • Anledning: Inte så många lider av celiaki, men desto fler är överkänsliga mot gluten och lider av t ex uppblåsthet efter intag av glutenrika produkter. Reagerar du på gluten, så minska intaget.

  • Mjölk och mejeriprodukter (mer än 2 g laktos/100 g).

  • Anledning: Mjölksockret laktos kan med större intag vara svårt att förbränna och skapar oro i magen (gasbildning och diarré). Om du inte upplever något obehag, finns det ingen anledning till oro.

  • Mat som kan irritera tjocktarmen.

  • Anledning: Vissa reagerar med magbesvär på kolhydrater med högt innehåll av ämnen som kallas FODMAPs. Exmpel på detta är korn, avokado, grapefrukt, vattenmelon, purjolök, äpple, päron, körsbär och torkad frukt.

Nu har det blivit lättare att leva sunt!

I FORMs viktigaste uppdrag är att göra hälsa lättillgängligt. Därför har vi skapat ett nytt träningsuniversum, där du får kunskapen och verktygen som motiverar dig att leva sunt, året runt.
Som prenumerant får du tillgång till både sajten och appen.
Läs mer om nya I FORM

  • Videoträningar mellan 10 och 30 min.
  • Tillgång till fler än 1000 nyttiga recept
  • Mejl med ny, nyttig meny nyttig meny
  • Spara ditt favoritinnehåll – och hitta det lätt igen

Just nu: Testa 30 dagar utan kostnad


Newsletter background