7 övningar som ökar din efterförbränning

Med de här sju övningarna utmanar du både dina stora muskelgrupper och din puls, så du får maximal efterförbränning.

Kvinna gör burpees i gräset

AKTIVERA SÅ MÅNGA MUSKLER SOM MÖJLIGT – till exempel med helkroppsövningar som burpees och mountainclimbers.

© iStock

Så här använder du programmet

Repetera programmet cirka 3 gånger omedelbart efter varandra, och avsätt cirka 30 minuter totalt, inklusive 5–10 minuter till uppvärmning. Det är meningen att det ska vara hårt, så pressa dig själv och ta bara korta pauser under tiden.

Här kan du läsa om bra anledningar för att träna hemma i vardagsrummet

Föredrar du löpning eller cykling?

  • Lägg in intervaller med extra hög fart i din konditionsträning. Du kan till exempel växla mellan att jogga/cykla långsamt i 2 min och spurta 1 min
  • Håll intensiteten uppe lite längre för varje gång du tränar
  • Spurta upp för backar. Det utmanar både din kondition och dina ben- och sätesmuskler

Vill du lära dig mer om kroppens efterförbränning? Läs här om vilka 6 myter om efterförbränning som är sanna och falska

DE TRE BUDORDEN FÖR EN HÖG EFTERFÖRBRÄNNING

1.**Träna med hög intensitet** – längden på din träning är också viktig, men prioritera kort och intensiv träning före lång och måttlig

2. Utmana dina muskler – gärna med hård styrketräning, men utan att ta ut dig själv så hårt att du inte kan träna på en vecka efteråt

3. All motion ökar ämnesomsättningen – regelbunden motion med låg intensitet kan också ge efterförbränning – men i lägre grad

Källa: *Lars Nybo, professor vid Institutet för Idrott på Köpenhamns universitet*

Hälsosam hela sommaren med I FORM

I FORMs viktigaste uppgift är att göra hälsa enkelt. I vårt digitala universum får du kunskap och verktyg som gör det lätt att leva sunt. Som prenumerant får du tillgång till både sajten och appen.
Läs mer om nya I FORM

  • Videoträningar mellan 10 och 30 min.
  • Löpprogram med ljudguide
  • Tillgång till fler än 1000 nyttiga recept
  • Mejl med ny, nyttig meny nyttig meny

Just nu har vi ett specialerbjudande, där du får tillgång till I FORM hela sommaren för endast 49 kr.

ERBJUDANDE: Få 3 månader för 49 kr.


Newsletter background