Öka din efterförbränning via kosten

Maxa din efterförbränning genom att äta rätt efter träningen. Vi lär dig vilken kost du ska satsa på.

Här får du 10 praktiska tips på hur du klarar att följa I FORM-kuren med glans.

Satsa på snart efterförbränning istället för att hoppa över måltider efter träningen. Anledningen är enkel; återhämtningen tar mycket längre tid om din kropp inte får i sig näring efter träning, och din plan att komma i form bromsas.

Efterförbränning fungerar dock inte om du inte äter ordentligt. En stor del av kalorierna som kroppen förbränner efter träningen används för att fylla på musklernas kolhydratdepåer och reparera de mikroskopiska skador som träningen orsakat. Äter du inte går reparationsarbetet långsammare och konsekvensen blir att efterförbränningen inte blir lika stor.

Efterförbränning kräver att du äter inom 30 minuter

En bra efterförbränning baseras på att ge kroppen den näring som den behöver i en väl sammansatt måltid. Satsa på att äta inom 20-30 minuter efter träning och se till att du både äter proteiner för att återuppbygga musklerna och kolhydrater för att fylla på depåerna.

Efter konditionsträning ska relationen mellan kolhydrater och protein gärna vara 3:1. När du har styrketränat behöver du mer protein, då kan du sikta på 1:1.

Mängden är också viktig

Förutom fördelningen av protein och kolhydrater är även mängden viktig. Försök att få i dig 10-15 gram protein och 40-50 gram kolhydrater efter konditionsträning. Det kan exempelvis vara en rågklämma med ost eller skinka.

För att få optimal efterförbränning efter styrketräning kan gärna proteinintaget ökas till 20-30 gram, tillsammans med samma mängd kolhydrater. Det kan du till exempel få genom att skära lite frukt i bitar och toppa med ett par deciliter skyr eller keso.

De mest lästa artiklarna just nu
Psykologi

Så undviker du att vara en people pleaser

Psykologi

Test: Är du en people pleaser?

Superfood

Kan du inte heller få ut kärnorna? Vi hjälper dig här!

Menyer

Meny vecka 50: Redo för en röd vecka?

Yogaövningar

Krigare 2

Yogaövningar

Nedåtgående hund

Yoga

10 bra anledningar till att träna yoga

Yogaövningar

Kobran

Motivation till träning

Därför bör du komma 5 minuter innan passet börjar – och andra tips till gymmet

Motivation till träning

10 kvinnor: Så här blir gymträningen lite roligare

Mer om Kaloriförbränning
Kaloriförbränning

3 enkla steg till att förbränna fett

Kaloriförbränning

Det här gruppasset bränner flest kalorier

Kaloriförbränning

30-minutersprogram för en hög efterförbränning

Kaloriförbränning

6 myter om efterförbränning

Kaloriförbränning

Så mycket måste du svettas för dina snacks

Kaloriförbränning

Öka din viloförbränning med 4 enkla knep

Kaloriförbränning

Den här konditionsträningen förbränner flest kalorier

Kaloriförbränning

Därför kan du inte träna dig smal

Kaloriförbränning

Så enkelt boostar du din förbränning när du är på jobbet

Kaloriförbränning

4 tips till dig som drömmer om vältränade armar

Kaloriförbränning

Skräm bort kalorierna

Newsletter background
I FORM rekommenderar
Superfood

Kolla in våra bästa recept med rödkål

Förebyggande

Därför är bastu så hälsosamt

Psykologi

Testa dig själv: Är du optimist eller pessimist?

Om I FORM

Lätt att leva sunt: I FORMs träningsuniversum och veckomenyer hjälper dig

Förebyggande

Borde du vara orolig för att du svettas på natten?

Platt mage

Magcamp för nybörjare: Följ det här effektiva programmet och se resultat

Träning

Få mer energi med den här morgonträningen som sträcker ut och stärker

Psykologi

Depressionstest – är du mer än bara nedstämd?

Styrketräning

Nybörjare? Så kommer du snabbt igång med styrketräningen

Träning

Här är de 5 mest populära träningsprogrammen