Kvinna som tar på träningsskor
Träningsskor

Få en bättre gymupplevelse med rätt träningsskor på fötterna

© iStock

Test av träningsskor – så väljer du rätt par

Ett par träningsskor till gymmet är en bra investering. För nej, du kan inte bara använda dina löparskor. Få svar på varför – och se vårt test av träningsskor.

1 september 2020 av Iben Mortensen


Vill du längta till gymmet? Börja med att investera i rätt träningsskor! 

Medan ett par löparskor är optimala för löpbandet, så kräver i stort sett alla andra aktiviteter på gymmet ett par träningsskor, som passar till de övningar du gör. Du använder nämligen din kropp på ett helt annat sätt när du till exempel hoppar, dansar, lyfter tunga vikter eller sitter i en roddmaskin. 

Utan rätt skor kan det vara svårt att göra övningarna på rätt sätt och i värsta fall riskerar du att få skador, om du vrickar eller belastar din kropp på ett olämpligt sätt. Men vilken träningssko ska du välja i den stora djungel som skoutbudet är. Vi svarar på de viktigaste frågorna om träningsskor och testar ett gäng riktigt bra modeller. 

Guide: Träningsskor – test och tips

 

Test av träningsskor – I FORM testar skor för gymmet

När du ska köpa skor till gymmet är det många olika saker som du ska ta höjd för. Allt från tjockleken på sulan till graden av fjädring på din träningssko. Rätt träningsskor kan förebygga skador och gör det mycket enklare för dig att göra övningarna på rätt sätt.

I FORM testar löpande olika modeller av träningsskor. Skorna blir provade grundligt och värderade utifrån kriterier som komfort, stöd, design och pris. 

 

I FORM har testat de här nio träningsskorna under 2020:

  • Under Armour träningsskor – Women’s UA TriBase™ Reign 2 Training Shoe
  • Reebok träningsskor – HIIT Shoes
  • Craft träningsskor – V150 Engineered W
  • Diadora träningsskor – Mythos Blushield Elite Hip W
  • Inov-8 träningsskor – F-Lite G 300 Women's Training Shoes
  • Saucony träningsskor – Women's Kinvara 11
  • Skechers träningsskor – Womens GOrun Steady,
  • Puma träningsskor – Provoke XT Women's Training Shoe
  • Merrell träningsskor – Trail Glove 5

Vilken träningssko blev vår testvinnare? Och vilken var den bästa träningssko för priset? Hämta våra test av träningsskor nedan, och få svaret.

 

I FORM har testat de här sex träningsskorna under 2019:

  • Reebok träningsskor –  Speed TR Flexweave
  • Craft träningsskor – X165 Engineered W
  • Asics träningsskor – DynaFlyte 3
  • Skechers träningsskor – GOtrain - Viper
  • Nike träningsskor – Metacon 4XD
  • Puma träningsskor – Defy Women's Trainers

Vilken träningssko blev vår testvinnare? Och vilken var den bästa träningssko för priset? Hämta våra test av träningsskor nedan, och få svaret.

 

Test av träningsskor 2018

Kolla vårt test av träningsskor från 2018, där vi har testat skornas komfort, stötdämpning och ventilation. Vi ger också tips till hur du får glada fötter i dina träningsskor.

I FORM har testat de här åtta träningsskorna under 2018:

  • Diadora träningsskor – Swan 2 W
  • Under Armour träningsskor – Women's UA Squad 2.0 Training Shoes
  • Reebok träningsskor – Speed TR Flexweave
  • Asics träningsskor – RoadHawk FF
  • Skechers träningsskor – GORun 600
  • Nike träningsskor – Flex Trainer 8
  • Salomon träningsskor – Sonic Ra Pro W
  • Puma träningsskor – Defy Wn's 

Vilken sko vann testet? Och vilken träningssko var mest prisvärd? Hämta vårt test av träningsskor från 2018, här nedan:

 

Hur väljer jag rätt träningsskor?

Det är stor skillnad på de aktiviteter du kan göra på gymmet, allt från dans och aerobics till tung styrketräning med vikter och maskiner. Så först och främst ska du fråga dig själv: Vad ska jag primärt använda mina träningsskor till?

Lite grovt kan man dela in träningsskor i två huvudkategorier:

  1. Träningsskor för tempo och puls, som har fokus på bra stötdämpning, så att skon dämpar de stötar som uppstår när du hoppar, springer, dansar, löper eller steppar.

  2. Träningsskor för styrka och lyft, som du står stadigt på golvet i, när du till exempel lyfter viktstänger. Här är skon inte lika dämpad. Om du använder stumma skor får du bättre kontroll över fötterna vid tyngre lyft, då dämpning i dessa fall kan vara instabilt.

 

Vilka träningsskor är bra för styrketräning?

Tränar du mycket styrketräning med till exempel viktstänger, handvikter eller kettlebells, så ska du köpa en fast träningssko med relativ platt sula, så du har en bra kontakt med ditt underlag.

Det är viktigt att du står stabilt i din sko när du till exempel svingar en kettlebell eller lyfter en tung viktstång över huvudet. I en träningssko för styrketräning är det större fokus på stöd och stabilitet till foten, och mindre på stötdämpning.

Om du någonsin sett någon med de lite spejsade skorna med tår på, på gymmet, så är den typen av sko faktiskt riktigt bra för styrketräning, eftersom du kan stå stabilt och känna underlaget under dina fötter. 

 

Vilka träningsskor är bra för gruppträning?

Vilken träningssko du ska använda till gruppträning beror förstås på typen av pass. Går du på till exempel spinning finns det särskilda spinningskor. Går du på styrketräningspass ska du ha en fast träningssko, som är gjorda för styrketräning.

Men går du på gruppass med massor av hopp, spring, dans, step eller löpning ska du som tumregel kika efter en bekväm sko med stötdämpning, så du landar mjukt. Och eftersom du i regel svettas mycket på den här typen av pass är det också en bra idé att välja en träningssko som andas. 

 

Vilka träningsskor är bra för flera typer av träning?

De flesta som tränar på gym använder sina träningsskor till många olika typer av övningar, grupper och maskiner. Därför kan det vara en bra idé att köpa en allsidig träningssko. 

Träningsskor – 5 saker du ska tänka på:

Träningsskor – detaljer du ska tänka på


  1. Sulans mönster på din träningssko ska vara designad för att foten ska kunna rotera på underlaget. Det är till exempel viktigt vid övningar där du snabbt byter riktning.

  2. Skosnörena på din träningssko ska se till att skon sitter åt runt din rist, och att sulan följer fotens rörelser.

  3. Överdelen på din träningssko ska vara i ett slitstarkt material, så din träningssko håller för att du till exempel gör både mountain climbers och ligger på golvet och gör ryggövningar.

  4. Framfoten på din träningssko ska vara smidig och se till att du får en bra kontakt med ditt underlag, och stödja din balans.

  5. Mellansulan på din träningssko ska vara stötdämpande och stabil så att den kan klara allt från hopp till en tung squat.
 

Vad är skillnaden mellan en löparsko och en träningssko?

Löparskor är designade för att du ska kunna röra dig framåt på foten, så att du nästan rullar från häl till tå, medan träningsskor är gjorda för att foten ska kunna röra sig i flera riktningar. I en träningssko ska du både kunna landa på innersidan och yttersidan, på bakfoten och tårna, och du ska kunna stå stabilt när du gör tunga lyft.

En löparsko har i regel en högre sula och mer stötdämpning och support, eftersom du landar tungt på foten när du springer. Stötdämpningen i en löparsko gör att du inte så lika stadigt på golvet som du behöver göra när du gör squats eller lunges.

Det betyder inte att en gymsko inte har någon stötdämpning alls, för om du inte bara styrketräningar, ska du också kunna hoppa och landa i ett par träningsskor. Men de är i regel mindre fjädrande än ett par löparskor.

 

Kan jag jogga i träningsskor?

Vi rekommenderar inte att du löper mer än ett par kilometer med ett par träningsskor på fötterna. Sulan i en träningssko är nämligen inte designad för att ge den stötdämpning som du behöver när du springer. Och joggar du i en sko utan rätt stötdämpning riskerar du att få skador som ryggproblem och knäsmärtor.

 

Hur ofta ska jag köpa nya träningsskor?

En tumregel du kan utgå ifrån är att byta dina träningsskor efter cirka 1–1,5 år. Men det beror förstås på hur ofta du tränar. Om du inte tränar mer än 1–2 gånger i månaden kan skorna hålla längre.

Du kan se på sulan och på tårna på dina träningsskor när det är dags att ta en runda till sportbutiken. Det viktigaste är att skon fortfarande ger det stöd du behöver, och att stötdämpningen inte har försvunnit. Om du är osäker kan du ta med skon till sportbutiken för en bedömning.

 

Hur får jag bort dålig lukt från mina träningsskor?

Även om dina träningsskor för inomhusbruk inte utsätts för regn, så blir de ändå fuktiga när du svettas i dem. Därför kan de också börja lukta surt.

  • Ställ dina träningsskor på ett torrt ställe, när du kommer hem från gymmet, så att de snabbt kan torka igen. 

  • Ta ut sulan från träningsskon, och lägg den att torka vid sidan av skon. Det kan ta många timmar för en sko att torka helt.

  • Ställ skorna på vädring på altanen eller balkongen när de torkat. 

  • Luktar dina träningsskor väldigt dåligt kan du testa att lägga dem i en plastpåse och lägga dem i frysen i 24 timmar.

  • Vissa träningsskor tål en tur i tvättmaskinen, men det är inte alla modeller som tål det. Så fråga i butiken där du köpt dina träningsskor.

  • Strö bakpulver i skon, och dammsug upp det dagen efter. Svettlukt kommer från syra, och det kan därför hjälpa med något basiskt för att neutralisera lukten.
 

Hur stora ska mina träningsskor vara i förhållande till mina vanliga skor?

Storleken på träningsskor varierar från modell till modell, men vissa gånger kan du upptäcka att dina träningsskor behöver vara en halv till en hel storlek större än dina vanliga skor. Det viktigaste är att dina tår inte stöter emot framfoten när du har vikten på tårna. 

Däremot får skon inte heller vara så stor att foten halkar runt i skon när du rör dig. Testa därför alltid skon ordentligt i butiken. Spring, skutta och snurra i skon innan du bestämmer dig. 

Nå ditt mål 2020

Kanske är du intresserad av ...

I FORM tipsar