I FORM rekommenderar den lilla bryggan mot stress. Här får du lära dig den i 6 enkla steg.

Yoga: Liten brygga

Du får samma känsla i kroppen som efter en riktigt bra massage - men det kostar ingenting att göra den enkla övningen.

31 juli 2012 av I FORM-redaktionen

Så gör du


  • Lägg dig på rygg på en yogamatta eller en tunn matta. Ha handflatorna uppåtvända på golvet under dig. Stäng ögonen.

  • Böj nu i knäna och sätt fötterna i golvet.

  • Pressa fötter och armar mjukt ner i underlaget och lyft rumpan och ryggen. Lyft speciellt den översta delen av bröstet och pressa byst och nyckelben ner mot hakan. Spänn i låren och se till att de är som en naturlig förlängning av dina höfter - det vill säga att benen inte får falla ut åt någon av sidorna.

  • Spänn lätt i magen när du står här så att naveln sugs in mot ryggraden. Försök att dra in svanskotanunder dig samtidigt.

  • Om du vill kan du dra ihop skulderbladen och fläta fingrarna bakom ryggen.

  • Stanna i positionen i en halv till en minut och andas lugnt. Rulla ryggraden, en kota i taget, lugnt och fint när du ska ut ur positionen igen.

Nå ditt mål 2020

Kanske är du intresserad av ...

I FORM tipsar