Kvinna och man gör high five på gymmet


© iStock

3 magövningar du inte bör glömma

Drömmer du om en stark mage? Då får du här tre enkla och effektiva övningar som du med fördel kan lägga in i din träningsrutin

27 april 2017 av Jeanette Linder och Marianne Korsgaard

Har du tröttnat på att göra samma magövningar igen och igen? Då är det kanske dags att ändra lite i träningsrutinen. Här får du tre super-effektiva övningar, som garanterat gör dig svettig och stärker dina magmuskler. Gör du alla tre sätter du både de raka och sneda magmusklerna i arbete och stärker din core. Sätt igång!

Cykling

  • Ligg på rygg med händerna bakom huvudet och benen böjda med knäna i 90 graders vinkel.
  • Nu ska du rotera i magen och låta höger armbåge möta vänster knä.
  • Därefter ska du skifta till motsatta sidan så vänster armbåge möter höger knä.
  • Upprepa från början med snabba rörelser så du i princip
    cyklar med benen.
  • Tänk också på att lyfta höger och vänster skulderblad växelvis från golvet.
© wichman+bendtsen

Fällknivs-sit-up

  • Ligg på rygg med armar och ben sträckta (över huvudet).
  • I en explosiv, men kontrollerad, rörelse lyfter du dig upp så att händer och fötter möts och magen dras ihop.
  • Sträck ut igen och fortsätt.
© wichman+bendtsen

Plankan med rotation

  • Stå i planka med sträckta armar på en axelbredds avstånd.
  • Höger knä ska nu möta vänster armbåge, samtidigt som du roterar i höften.
  • Byt därefter till motsatta sidan så att vänster knä möter höger armbåge.
  • Spänn magen och lyft inte höften för mycket. Övningen ska kännas i magen.
© wichman+bendtsen

Nå ditt mål 2020

Kanske är du intresserad av ...

Vilken är din favoritfrukt?

I FORM tipsar