Simma dig i form

Till skillnad mot en sprint ska du hålla igen lite och nöja dig med att pressa kroppen till 90 procent av din toppfart. Övningen är perfekt för bassängen om du är bra på att simma.

Simma dig i form.

© iStock

Så simmar du intervaller

  • Värm upp i 5 minuter
  • Spurta
  • Lugnt tempo
  • Spurta
  • Lugnt tempo osv

För nybörjaren

Värm upp, simma 5 x 1 minut i högt tempo varvat med varannan minut i lugnt tempo (eller 50 meter). Håll igen lite de första intervallerna så att du har kraft kvar att köra fullt under de sista intervallerna. 5 x 1 minuts spurt totalt.

För mer vältränade

Värm upp, simma 10 x 1 minut i högt tempo varvat med varannan minut i lugnt tempo. 10 x 1 minuts spurt totalt.

Har du fått med dig fotvårtor hem från simhallen? Få expertråd här och kolla om du behandla dem själv – eller om du ska gå till läkaren.

Bli hälsosam och stark med I FORM!

I FORMs viktigaste uppgift är att göra hälsa enkelt. I vårt digitala universum får du kunskap och verktyg som gör det lätt att leva sunt. Som prenumerant får du tillgång till både sajten och appen.

På vår sajt och i vår app får du bl a:

  • Över 100 videoträningar på 5 till 40 min.
  • Nybörjarvänliga löpprogram med ljudguide
  • Tillgång till fler än 1000 nyttiga recept
  • Mejl med ny, nyttig meny nyttig meny

Vill du veta mer om I FORM digital? Kolla här!


Newsletter background