Kommer man i bättre form av att titta på sport på TV?

Många av oss sitter som klistrade framför tv:n under stora sportevenemang. Det är bra underhållning, men inspirerar det också till rörelse?

Perhe istuu sohvalla ja katsoo urheilua televisiosta.

SUURET URHEILUTAPAHTUMAT voivat innostaa kokeilemaan itsekin jotain uutta lajia – vai kuinka?

© iStock

Om du har följt OS, EM och Tour de France på nära håll känner du till entusiasmen för idrott. Frågan är om detta intresse också kan få oss att göra (mer av) det själva.

"Det är klart att om det är mycket uppmärksamhet i media, så ja, då tänker man mer på sporten", säger Rasmus K. Storm, forskningschef vid Institutet for Idrottsforskning i Danmark.

Skillnad mellan intresse och deltagande

"Men det är en sak att dras med i ett sportevenemang i soffan – en helt annan att knyta på sig sina egna skor efteråt."

Läs också: Motivationstest: Hur får du lust att träna?

Det skulle kräva att du blir engagerad på något konkret sätt efteråt, till exempel genom att få ett flygblad som du nappar på, eller erbjuds en gratis provträning.

"Det är som att titta på en tvättmedelsreklam på TV. Du köper det bara om det läggs framför dig i affären", säger idrottsforskaren.

Elitidrott kan verka demotiverande

Han medger att intresset för en gren kan öka när någon vinner en guldmedalj, till exempel är det nog fler som tänker på stavhopp efter Armand Duplantis otroliga guld- och världsrekordhopp i OS. Intresset kan också öka om ett sportevenemang arrangeras på hemmaplan, men det avspeglas sällan i idrottsföreningarnas medlemssiffror.

"Det har gjorts många studier, och den allmänna slutsatsen är att effekten oftast inte finns där, eller är mycket liten."

Att titta på elitidrott kan i värsta fall ha motsatt effekt, enligt denna studie från 2011:
"För dem som är överviktiga eller inte tränar alls kan det förmodligen ge en känsla av maktlöshet. De kanske tänker: 'Det där skulle jag aldrig kunna göra'", avslutar han.

KÄLLA: Rasmus K. Storm, forskningschef på Institutet for Idrottsforskning