Det finns många fördelar med att springa på morgonen så satsa på att komma ut tidigt - även om du är en sjusovare.

6 tips för en bra löprunda

Känns det motigt att komma ut på löprundan? De här 6 tipsen får dig på banan igen!

25 mars 2013 av I FORM

1. Strunta i programmet
Glöm allt som står i ditt löpprogram. Om du känner dig trött och ur form, så är det inte läge för intervaller, pulsklockor och kilometerpress. Spring lugnt och fint, njut av den friska luften och utsikten. I dag ska inget mätas!

2. Fixa sällskap
Försök att locka med någon, gärna någon som inte springer lika snabbt och bra som du. Då får du automatiskt lite försprång – och inspirerar samtidigt någon annan att springa lite bättre.

3. Välj runda med omsorg
Välj din runda efter humör. Du kan springa en helt ny runda, så att du får variation och en ny upplevelse. Du kan också välja en runda som du sprungit många gånger förr; de känns ofta kortare, eftersom du känner till varje krök på vägen och kan springa på autopilot.

4. Lek upp humöret
Kör en fartlek, där du skruvar upp tempot efter överskott och lust. Du kan också köra lite sprint, som visserligen är tufft, men som mentalt inte kräver så mycket. Teknikträning som indianhopp, höga knälyft, spark i rumpan, osv, är också humörhöjande kvalitetsträning, som är mer roligt än jobbigt! Variationen och de små pauserna längs vägen gör dig piggare.

5. Hitta på något annat
Släpp tanken på en “riktig” löprunda, och hitta på något annat som liknar löpning. Ta med barnen ut för att spela lite boll, hoppa lite på studsmattan, eller hoppa hopprep på altanen. Ibland kan det vara ganska motiverande att säga till sig själv, att man inte alltid behöver springa hemifrån för att träna.

6. Gå med i en klubb
Om du generellt har svårt för att njuta av löpning, prova då att anmäla dig till en löparklubb – och träna med en grupp på din nivå. Det ger mycket energi att springa i en grupp och intervaller är inte alls så tuffa, när man kan peppa varandra. Men fall inte för frestelsen att springa med en för hård och tuff grupp.

Så kommer du ALLTID ut och springer

Egentligen är du typen som gillar att springa, men just idag har du lite ont i huvudet och igår var du superstressad. Men imorgon, DÅ ska du bara ut – om det nu inte regnar …

Sätter dina dåliga ursäkter käppar i hjulet för dina löpardrömmar så har vi ett förslag till dig.

För det första; Motion är inte något du gör MOT dig själv, utan FÖR dig själv. Bristande energi, huvudvärk och stress försvinner inte efter en kväll i soffan: Men en snabb löprunda runt kvarteret med frisk luft i ansiktet och din favoritmusik i öronen ger dig andrum och tid för dig själv. Här kan du ladda batterierna och släppa dagens problem – och du behöver inte springa ett halvmaraton för att märka effekten.


För det andra; Kan du bara springa när det är vindstilla och solen skiner blir det inte mycket löpning på våra breddgrader. Du kommer väl ihåg att det inte finns något dåligt väder, bara dåliga kläder, och just nu får du en träningströja från Craft tillsammans med 4 nummer av I FORM för endast 149 kr plus 49,50 kr i porto (totalt 198,50 kr).


Ja tack, jag vill gärna börja springa nu!

Nå ditt mål 2018!

Kanske är du intresserad av ...

I FORM tipsar