Ut-hem-intervaller

Ut-hem-intervaller tränar din förmåga att ha kontroll över farten och är jättebra för din kondition.

Spurta tillsammans med dina vänner.

© iStock

Så funkar ut-hem-intervaller

Spring i varsin riktning på en runda som är 300–400 meter lång, med plant och fast underlag. Satsa allt du har. När ni möts på andra sidan tar ni en halv minuts paus.

Vänd om och spring så fort som möjligt tillbaka till starten. Ta en halv minuts paus och upprepa en gång till.

Intervall-passet

  • Värm upp innan passet. 1–2 km lätt löpning + 50 knälyft och 50 hälsparkar.
  • Gör sedan tre stegringslöp där ni efter 50 meter ökar farten successivt till strax under ren spurt och sedan håller den farten under 25 meter och joggar tillbaka till starten.
  • Själva ut-hem-intervallerna ska bestå av 5–8 omgångar, motsvarande 10–16 spurter.

Nu har det blivit lättare att leva sunt!

I FORMs viktigaste uppdrag är att göra hälsa lättillgängligt. Därför har vi skapat ett nytt träningsuniversum, där du får kunskapen och verktygen som motiverar dig att leva sunt, året runt.
Som prenumerant får du tillgång till både sajten och appen.
Läs mer om nya I FORM

  • Videoträningar mellan 10 och 30 min.
  • Tillgång till fler än 1000 nyttiga recept
  • Mejl med ny, nyttig meny nyttig meny
  • Spara ditt favoritinnehåll – och hitta det lätt igen

Just nu: Testa 30 dagar utan kostnad


Newsletter background