Ut-hem-intervaller

Ut-hem-intervaller tränar din förmåga att ha kontroll över farten och är jättebra för din kondition.

Spurta tillsammans med dina vänner.

© iStock

Så funkar ut-hem-intervaller

Spring i varsin riktning på en runda som är 300–400 meter lång, med plant och fast underlag. Satsa allt du har. När ni möts på andra sidan tar ni en halv minuts paus.

Vänd om och spring så fort som möjligt tillbaka till starten. Ta en halv minuts paus och upprepa en gång till.

LÄS OCKSA: Kom igång med intervallöpning: 12 löprundor med ljudguide

Intervall-passet

  • Värm upp innan passet. 1–2 km lätt löpning + 50 knälyft och 50 hälsparkar.
  • Gör sedan tre stegringslöp där ni efter 50 meter ökar farten successivt till strax under ren spurt och sedan håller den farten under 25 meter och joggar tillbaka till starten.
  • Själva ut-hem-intervallerna ska bestå av 5–8 omgångar, motsvarande 10–16 spurter.

Bli hälsosam och stark med I FORM!

I FORMs viktigaste uppgift är att göra hälsa enkelt. I vårt digitala universum får du kunskap och verktyg som gör det lätt att leva sunt. Som prenumerant får du tillgång till både sajten och appen.

På vår sajt och i vår app får du bl a:

  • Över 100 videoträningar på 5 till 40 min.
  • Nybörjarvänliga löpprogram med ljudguide
  • Tillgång till fler än 1000 nyttiga recept
  • Mejl med ny, nyttig meny nyttig meny

Vill du veta mer om I FORM digital? Kolla här!


Newsletter background