Returlöpning

Returlöppasset ger er möjlighet att komma i mål samtidigt, oavsett grudform.

Spurta tillsammans med dina vänner.

Så funkar returlöpning

Börja samtidigt och spring i samma riktning i ert eget tempo, under den tid ni kommit överens om (se rutan med tider). Sluta när ni uppnått det och vila 50 procent av intervalltiden. Har ni sprungit i 2 minuter ska pausen vara i 1 minut.

Omedelbart efter pausen vänder ni och springer tillbaka till starten, men den här gången 10 procent snabbare än på vägen ut. Tog det 2 minuter (120 sekunder), är det viktigt springa tillbaka 12 sekunder snabbare. Har alla nått rätt intensitet på rätt sätt, når ni målet samtidigt.

När ni kommit fram kan ni koppla av tillsammans under 1 minut, innan ni tar er an nästa intervall.

Intervall-passet

  • Värm upp innan passet 1–2 km lätt löpning + 50 knälyft och 50 hälsparkar
  • Spring i 2 min ut och i 1.48 hem, 90 sek ut, 81 sek hem, 60 sek ut, 54 sek hem, 30 sek ut, 27 sek hem.
  • Löpare i mycket bra form kan ev utöka med en extra omgång: 3 min ut, 2.42 hem.

LÄS OCKSA: Kom igång med intervallöpning: 12 löprundor med ljudguide

Bli hälsosam och stark med I FORM!

I FORMs viktigaste uppgift är att göra hälsa enkelt. I vårt digitala universum får du kunskap och verktyg som gör det lätt att leva sunt. Som prenumerant får du tillgång till både sajten och appen.

På vår sajt och i vår app får du bl a:

  • Över 100 videoträningar på 5 till 40 min.
  • Nybörjarvänliga löpprogram med ljudguide
  • Tillgång till fler än 1000 nyttiga recept
  • Mejl med ny, nyttig meny nyttig meny

Vill du veta mer om I FORM digital? Kolla här!


Newsletter background