10-20-30 metoden: Uppvärmning

Det är viktigt att värma upp noga innan du börjar med 10-20-30-träningen.

Speciellt då spurterna kan vara hårda för musklerna, som därför måste vara varma innan du kör igång. Du kan eventuellt göra uppvärmningen på väg till den plats där du ska göra 10-20-30-träningen.

Så gör du

  • Börja med att springa 2–3 minuter i lugnt tempo.
  • Spring sedan 3–4 minuter i måttligt tempo.
  • Gör höga knälyft, hälsparkar, armsving och andra övningar under 2–3 minuter, som mjukar upp kroppen.
  • Spring till sist ett eller två stegringslopp där du gradvis ökar tempot under 30–50 meter.
  • Uppvärmningen ska användas på de ställen i programmen där det står "Vanlig 10-20-30-uppvärmning".

LÄS OCKSA: Intervallöpning vs vanlig löpning

Bli hälsosam och stark med I FORM!

I FORMs viktigaste uppgift är att göra hälsa enkelt. I vårt digitala universum får du kunskap och verktyg som gör det lätt att leva sunt. Som prenumerant får du tillgång till både sajten och appen.

På vår sajt och i vår app får du bl a:

  • Över 100 videoträningar på 5 till 40 min.
  • Nybörjarvänliga löpprogram med ljudguide
  • Tillgång till fler än 1000 nyttiga recept
  • Mejl med ny, nyttig meny nyttig meny

Vill du veta mer om I FORM digital? Kolla här!


Newsletter background