10-20-30 metoden: Uppvärmning

Det är viktigt att värma upp noga innan du börjar med 10-20-30-träningen.

Speciellt då spurterna kan vara hårda för musklerna, som därför måste vara varma innan du kör igång. Du kan eventuellt göra uppvärmningen på väg till den plats där du ska göra 10-20-30-träningen.

Så gör du

  • Börja med att springa 2–3 minuter i lugnt tempo.
  • Spring sedan 3–4 minuter i måttligt tempo.
  • Gör höga knälyft, hälsparkar, armsving och andra övningar under 2–3 minuter, som mjukar upp kroppen.
  • Spring till sist ett eller två stegringslopp där du gradvis ökar tempot under 30–50 meter.
  • Uppvärmningen ska användas på de ställen i programmen där det står "Vanlig 10-20-30-uppvärmning".

Nu har det blivit lättare att leva sunt!

I FORMs viktigaste uppdrag är att göra hälsa lättillgängligt. Därför har vi skapat ett nytt träningsuniversum, där du får kunskapen och verktygen som motiverar dig att leva sunt, året runt.
Som prenumerant får du tillgång till både sajten och appen.
Läs mer om nya I FORM

  • Videoträningar mellan 10 och 30 min.
  • Tillgång till fler än 1000 nyttiga recept
  • Mejl med ny, nyttig meny nyttig meny
  • Spara ditt favoritinnehåll – och hitta det lätt igen

Just nu: Testa 30 dagar utan kostnad


Newsletter background