10-20-30-metoden: Hitta ditt tempo

Du ska tänka omvänt när du tränar med 30-20-10-metoden. Du börjar med 30 sekunder i lugnt tempo, går över i 20 sekunders moderat tempo och avslutar med 10 sekunders spurt.

30

Tempot ska vara lugnt. Du ska inte ner i promenadtempo om du inte är nybörjare, utan håll dig till lätt löpning. Du ska satsa på att ge 30-40 % av max.

20

Nu ska du accelerera till löpartempo. Det vill säga samma tempo som om du skulle springa 3–5 kilometer på en bra tid. Det ska vara ganska ansträngande, men utan att det blir direkt obehagligt. Du ska satsa på att ge cirka 70% av max.

10

Nu accelererar du igen och går över i en spurt. Du ska springa allt vad du kan i ett tempo som känns mycket ansträngande. Ge 95 % av max.

Nu har det blivit lättare att leva sunt!

I FORMs viktigaste uppdrag är att göra hälsa lättillgängligt. Därför har vi skapat ett nytt träningsuniversum, där du får kunskapen och verktygen som motiverar dig att leva sunt, året runt.
Som prenumerant får du tillgång till både sajten och appen.
Läs mer om nya I FORM

  • Videoträningar mellan 10 och 30 min.
  • Tillgång till fler än 1000 nyttiga recept
  • Mejl med ny, nyttig meny nyttig meny
  • Spara ditt favoritinnehåll – och hitta det lätt igen

Just nu: Testa 30 dagar utan kostnad


Newsletter background