10-20-30-metoden: Hitta ditt tempo

Du ska tänka omvänt när du tränar med 30-20-10-metoden. Du börjar med 30 sekunder i lugnt tempo, går över i 20 sekunders moderat tempo och avslutar med 10 sekunders spurt.

30

Tempot ska vara lugnt. Du ska inte ner i promenadtempo om du inte är nybörjare, utan håll dig till lätt löpning. Du ska satsa på att ge 30-40 % av max.

20

Nu ska du accelerera till löpartempo. Det vill säga samma tempo som om du skulle springa 3–5 kilometer på en bra tid. Det ska vara ganska ansträngande, men utan att det blir direkt obehagligt. Du ska satsa på att ge cirka 70% av max.

10

Nu accelererar du igen och går över i en spurt. Du ska springa allt vad du kan i ett tempo som känns mycket ansträngande. Ge 95 % av max.

Bli hälsosam och stark med I FORM!

I FORMs viktigaste uppgift är att göra hälsa enkelt. I vårt digitala universum får du kunskap och verktyg som gör det lätt att leva sunt. Som prenumerant får du tillgång till både sajten och appen.

På vår sajt och i vår app får du bl a:

  • Över 100 videoträningar på 5 till 40 min.
  • Nybörjarvänliga löpprogram med ljudguide
  • Tillgång till fler än 1000 nyttiga recept
  • Mejl med ny, nyttig meny nyttig meny

Vill du veta mer om I FORM digital? Kolla här!


Newsletter background