Räkna ut din halvmaratontid

Tränar du för att springa 10 km eller ett halvmaraton? Då kan du använda den här beräknaren för att se hur snabbt du kan förvänta dig att komma i mål.

Räkna ut din halvmaratontid

LÖPARE Hur snabbt kan du räkna med att springa ett halvmaraton? Det kan du ta reda på här.

Tränar du till ett 10-kilometerslopp eller ett halvmaraton? I det här testet kan du räkna ut hur snabbt du kan förvänta dig att komma i mål. Skriv in hur fort du klarar att springa 5 km i dag - så räknar vi ut hur lång tid det skulle ta dig att genomföra de två distanserna.

Hur snabbt kan du löpa 5 km i dag?

För att kunna klara utmaningen ska du vara van vid att springa minst två gånger i veckan under de senaste tre månaderna. När det gäller halvmaratondistansen måste du se till att träna i god tid fram till loppet för att lyckas nå sluttiden.

3 tips för att förbättra din halvmaraton-tid

Du har förberett dig så bra du kan och nu ska du springa ditt halvmaraton. Men innan dess får du här 3 tips på hur du kan skala av de sista sekunderna eller kanske till och med minuterna på din halvmaraton-tid.

1. Skynda långsamt

Det finns ingen anledning att rusa iväg när startskottet ljuder. Då riskerar du att vara helt slut efter halva loppet. Spara istället på energin i början. Då är sannolikheten mycket större att du kan öka tempot under andra halvan av loppet.

2. Kissa ordentligt

Kissa ordentligt i god tid innan starten, så slipper du springa på toaletten under loppet.

3. Följ ideallinjerna

Det kan finnas många sekunder att hämta om du följer ideallinjerna längs vägen. Ideallinjen är loppets kortaste väg, och för att följa den måste du skära av alla svängar längs banan.

De 5 snabbaste halvmaraton-tiderna för män

1. 58:23 av Zersenay Tadese – tiden satt i Lissabon den 21 mars 2010

2. 58:31 av Zersenay Tadese – tiden satt i Lissabon den 20 mars 2011

3. 58:33 av Samuel Kamau Wanjiru – tiden satt i Haag den 17 mars 2007

4. 58:40 av Abraham Cheroben – tiden satt i Köpenhamn den 17 september 2017

5. 58:42 av Bitan Karoki – tiden satt i Ras Al Khaimah den 9 februari 2018

5. 58:42 av Erick Kiptanui – tiden satt i Berlin den 8 april 2018

De 5 snabbaste halvmaraton-tiderna för kvinnor

1. 1:04:51 av Joyciline Jepkosgei – tiden satt i Valencia den 22 oktober 2017

2. 1:04:52 av Joyciline Jepkosgei – tiden satt i Prag den 1 april 2017

2. 1:04:52 av Fancy Chemutai – tiden satt i Ras Al Khaimah 9 februari 2018

4. 1:04:55 av Mary Jepkosgei Keitany – tiden satt i Ras Al Khaimah 9 februari 2018

5. 1:05:04 av Joan Chelimo Melly – tiden satt i Prag den 7 april 2018

6. 1:05:06 av Peres Jepchirchir – tiden satt i Ras Al Khaimah den 10 februari 2017

De mest lästa artiklarna just nu
Kostråd

Kan man äta havregrynsgröt till middag?

Styrkeövningar

Få starka ben med I FORMs julkalender

Nyttig mat

RÄKNA UT: Hur många kalorier behöver jag?

Bröd

Världens nyttigaste och enklaste bananbröd

Styrkeövningar

1. december

Nyttiga snacks

Så tacklar du kvällssuget

Motivation till träning

Därför bör du komma 5 minuter innan passet börjar – och andra tips till gymmet

Träning

RÄKNA UT: Hur många kalorier förbränning min träning?

Psykologi

Varför kan jag inte känna igen människor?

Välbefinnande

Bindväven – 8 övningar som stretchar och masserar

Mer om Halvmarathon
Halvmarathon

SJU TIPS: Halvmaraton för nybörjare

Halvmarathon

Halvmaratonskolan – nivå 3

Halvmarathon

Halvmaratonskolan – nivå 2

Halvmarathon

Halvmaratonskolan – nivå 2

Halvmarathon

Halvmaraton – träningsprogram för nybörjare

Halvmarathon

Skriv in dig i halvmaratonskolan

Halvmarathon

Från 5 km till halvmara på 3 månader

Halvmarathon

Halvmaraton på halva tiden

Halvmarathon

3 genvägar till ditt första halvmaraton

Halvmarathon

Kicki laddar för start

Newsletter background
I FORM rekommenderar
Superfood

Kolla in våra bästa recept med rödkål

Förebyggande

Därför är bastu så hälsosamt

Psykologi

Testa dig själv: Är du optimist eller pessimist?

Om I FORM

Lätt att leva sunt: I FORMs träningsuniversum och veckomenyer hjälper dig

Förebyggande

Borde du vara orolig för att du svettas på natten?

Platt mage

Magcamp för nybörjare: Följ det här effektiva programmet och se resultat

Träning

Få mer energi med den här morgonträningen som sträcker ut och stärker

Psykologi

Depressionstest – är du mer än bara nedstämd?

Styrketräning

Nybörjare? Så kommer du snabbt igång med styrketräningen

Träning

Här är de 5 mest populära träningsprogrammen