Kvinna springer och kvinna går
Skippa gymmet

och hoppa i löparskorna eller promenadskorna.

© Jakob Helbig

Så kombinerar du gång och löpning

Om du älskar att gå så fortsätt göra det, men om du också vill pröva dina krafter med löpning så våga satsa på det. Här får du tips på hur du kan kombinera de två motionsformerna.

21 maj 2019 av Esther Baltzer

Därför ska du kombinera gång och löpning

Gång och löpning är båda utmärkta motionsformer, men om du kombinerar dem får du ännu fler fördelar.

  • Gång är ett bra sätt att bygga upp uthållighet och vänja kroppen vid att vara igång längre.
  • Om du går direkt från soffan och börjar springa blir det påfrestande för leder och senor. Om du kombinerar löpning med gång reducerar du belastningen.
  • Om du väger lite för mycket är löpning extra tufft för dina leder och då är kombinationen ett bra alternativ.
  • Öka långsamt. Om du låter konditionen avgöra tempot går det troligen för snabbt. Det beror på att kondition och muskler utvecklas snabbare än leder och senor.
  • Följ vårt program här, där du går och springer tre gånger i veckan. Det är ett bra sätt att komma igång med löpning samtidigt som du behåller motivationen och inte överbelastar kroppen. Programmet fokuserar på minuter och inte på tempo. Det är inte relevant förrän du är van vid att springa och kan springa fyra–fem kilometer utan att stanna. 

Program – så kombinerar du gång och löpning

Med vårt kombinations­program ska du gå och springa tre gånger i veckan. 

Tabell: Kombinera gång och löpning

Nå ditt mål 2020

Kanske är du intresserad av ...

I FORM tipsar