Ta kontroll över suget

Är du ofta sugen och på rastlös jakt efter något litet att äta i kylskåpet? Kanske är det kaos bland de hormoner som styr din aptit. Lyckligtvis kan du vinna över både hormoner och din kurrande mage med några enkla metoder för din kost och träning.

Kvinna tittar i kylskåpet.

3 typer av sug

Sug kan vara allt från känslan av att ha ett stort hungerhål i magen till att känna sig lite rastlös och ha lust att äta "något litet". Hunger visar sig på många olika sätt och hur du upplever den kan i stor utsträckning bero på dina aptithormoner. Här ser du tre olika typer av hunger som du kan få kontroll över genom att finjustera olika aptithormoner.

1. Stort sötsug

Så här känns detDu är sugen på något gott – och du kanske även är trött, har huvudvärk och lite svårt med koncentrationen. Sötsuget är stort och du kastar i dig vad som helst. Du är varken för fin för att snoka i kollegans skrivbordslåda eller barnens godisgömma i jakten på något som kan tillfredsställa ditt behov.

Det här kan vara orsakenDu upplever sannolikt en obalans av hormonet insulin och/eller hormonet glukagon i din kropp.

Din hormonstrategiFå ordning på ditt blodsocker! Det hjälper till att hålla både insulin och glukagon i schack. Det viktigaste du kan göra är att äta fullkorn och äta regelbundet, gärna med fett och protein i alla måltider. Är du överviktig är det bra att gå ner i vikt.

2. Hungrig som en varg

Så här känns detDu känner dig ofta väldigt hungrig under dagens lopp – så där våldsamt vrålhungrig. Du öser upp ett berg av mat på tallriken och har inga problem med att äta upp alltihop!

Det här kan vara orsakenDu kan ha en förhöjd nivå av hormonet ghrelin, som gör dig hungrig. Det här sker oftast inför en måltid.

Din hormonstrategi**Ät varje dag – och flera små måltider**. Om du fastar eller äter mycket lite under en stor del av dagen kan det få kroppen att utsöndra så mycket grehlin att du blir mer hungrig än du egentligen behöver vara – och därför riskerar att äta för mycket. Du bör också sova ordentligt eftersom kroppen annars tenderar att överdosera ghrelin.

3. Rastlös hunger och inaktivitet

Så här känns detDu känner dig sällan riktigt mätt och helt nöjd. Trots att du nyss har ätit kan du ha en rastlös känsla av att du skulle kunna äta lite till – och helst något som är sött eller fett. Och än värre är att du inte har lust att motionera.

Det här kan vara orsakenDin rastlösa hunger kan mycket väl bero på att din kropp inte reagerar så bra på mättnadshormonet leptin. Hormonet GLP-1 kan också påverka din mättnadskänsla.

Din hormonstrategiDu kan förbättra känsligheten för leptin genom att gå ner i vikt och dra ner på socker och alkohol. Med råden för att äta dig till en hälsosam aptit kan du också öka utsöndringen av GLP-1 efter måltiden. Det ger dig en bättre mättnadskänsla.

De mest lästa artiklarna just nu
Dieter

Gå ner i vikt med I FORM Kostplan 1500 kcal

Bröd

Världens nyttigaste och enklaste bananbröd

Kostråd

Vad är ingefära bra för?

Nyttig mat

RÄKNA UT: Hur många kalorier behöver jag?

Superfood

Kan du inte heller få ut kärnorna? Vi hjälper dig här!

Hälsa

Varför kan jag inte skilja på höger och vänster?

Hälsa

TOPP 10: De bästa källorna till kalium

Yogaövningar

Krigare 2

Träning

RÄKNA UT: Hur många kalorier förbränning min träning?

Nyttig mat

Så räknar du om gram till dl

Mer om Kostråd
Kostråd

Därför ska du låta saltkaret stå kvar på bordet

Kostråd

Är citronvatten nyttigt?

Kostråd

Därför är nordisk kost hälsosamt, även om du inte går ner i vikt

Kostråd

Kostfibrer

Kostråd

Protein

Kostråd

Är vitlökskapslar lika nyttigt som vanlig vitlök?

Kostråd

Får du tillräckligt med kalcium?

Kostråd

Vad är ingefära bra för?

Kostråd

10 av de bästa källorna till kalcium

Kostråd

Vill du äta nyttigare? Så här lyckas du

Kostråd

Är chiapudding verkligen nyttigt?

Newsletter background
I FORM rekommenderar
Superfood

Kolla in våra bästa recept med rödkål

Förebyggande

Därför är bastu så hälsosamt

Psykologi

Testa dig själv: Är du optimist eller pessimist?

Om I FORM

Lätt att leva sunt: I FORMs träningsuniversum och veckomenyer hjälper dig

Förebyggande

Borde du vara orolig för att du svettas på natten?

Platt mage

Magcamp för nybörjare: Följ det här effektiva programmet och se resultat

Träning

Få mer energi med den här morgonträningen som sträcker ut och stärker

Psykologi

Depressionstest – är du mer än bara nedstämd?

Styrketräning

Nybörjare? Så kommer du snabbt igång med styrketräningen

Träning

Här är de 5 mest populära träningsprogrammen