Kvinna tittar i kylskåpet.
© iStock

Ta kontroll över suget

Är du ofta sugen och på rastlös jakt efter något litet att äta i kylskåpet? Kanske är det kaos bland de hormoner som styr din aptit. Lyckligtvis kan du vinna över både hormoner och din kurrande mage med några enkla metoder för din kost och träning.

6 september 2016 av Rie Bekker

3 typer av sug

Sug kan vara allt från känslan av att ha ett stort hungerhål i magen till att känna sig lite rastlös och ha lust att äta "något litet". Hunger visar sig på många olika sätt och hur du upplever den kan i stor utsträckning bero på dina aptithormoner. Här ser du tre olika typer av hunger som du kan få kontroll över genom att finjustera olika aptithormoner. 

1. Stort sötsug

Så här känns det

Du är sugen på något gott – och du kanske även är trött, har huvudvärk och lite svårt med koncentrationen. Sötsuget är stort och du kastar i dig vad som helst. Du är varken för fin för att snoka i kollegans skrivbordslåda eller barnens godisgömma i jakten på något som kan tillfredsställa ditt behov.

Det här kan vara orsaken

Du upplever sannolikt en obalans av hormonet insulin och/eller hormonet glukagon i din kropp.

Din hormonstrategi

Få ordning på ditt blodsocker! Det hjälper till att hålla både insulin och glukagon i schack. Det viktigaste du kan göra är att äta fullkorn och äta regelbundet, gärna med fett och protein i alla måltider. Är du överviktig är det bra att gå ner i vikt.

2. Hungrig som en varg

Så här känns det

Du känner dig ofta väldigt hungrig under dagens lopp – så där våldsamt vrålhungrig. Du öser upp ett berg av mat på tallriken och har inga problem med att äta upp alltihop!

Det här kan vara orsaken

Du kan ha en förhöjd nivå av hormonet ghrelin, som gör dig hungrig. Det här sker oftast inför en måltid.

Din hormonstrategi

Ät varje dag – och flera små måltider. Om du fastar eller äter mycket lite under en stor del av dagen kan det få kroppen att utsöndra så mycket grehlin att du blir mer hungrig än du egentligen behöver vara – och därför riskerar att äta för mycket. Du bör också sova ordentligt eftersom kroppen annars tenderar att överdosera ghrelin.

3. Rastlös hunger och inaktivitet

Så här känns det

Du känner dig sällan riktigt mätt och helt nöjd. Trots att du nyss har ätit kan du ha en rastlös känsla av att du skulle kunna äta lite till – och helst något som är sött eller fett. Och än värre är att du inte har lust att motionera.

Det här kan vara orsaken

Din rastlösa hunger kan mycket väl bero på att din kropp inte reagerar så bra på mättnadshormonet leptin. Hormonet GLP-1 kan också påverka din mättnadskänsla.

Din hormonstrategi

Du kan förbättra känsligheten för leptin genom att gå ner i vikt och dra ner på socker och alkohol. Med råden för att äta dig till en hälsosam aptit kan du också öka utsöndringen av GLP-1 efter måltiden. Det ger dig en bättre mättnadskänsla.

Nå ditt mål 2018!

Kanske är du intresserad av ...

I FORM tipsar