Det är bara här som 5-sekundersregeln gäller

Få reda på när det går bra att äta mat som du tappat på golvet – och när det INTE är det.

Tappad syltmacka.

Det spelar roll vilken typ av mat du tappar på golvet.

© iStock

Finns det något mer irriterande än att tappa en syltmacka på golvet – givetvis med syltsidan nedåt? Nix. Inte minst för att då uppstår dilemmat om 5-sekundersregeln gäller eller inte. Men nu kan ny forskning göra dig klokare på vad du ska göra när det händer.

Bakterierna älskar fuktiga matvaror

Nya studier från Rutgers University i New Jersey har undersökt hur mycket belägg det finns för 5-sekundersregeln. Resultaten visar att bakterieöverförseln påverkas starkt av hur fuktig själva matvaran är samt det underlag som matvaran kommer i kontakt med. Bakterier klibbar nämligen i högre grad fast vid matvaror som är blöta, feta eller klistriga, precis som det lättare överförs fler bakterier på en slät yta än en ojämn.

Det betyder alltså att matvaror som exempelvis vattenmelon snabbare får bakterier på sig, som förökas ytterligare om underlaget är en blank yta, som t ex trägolv. I vissa sammanhang sker skadan på bara en sekund – och då är det bara att plocka upp din vattenmelonskiva och slänga den i skräpet.

LÄS OCKSÅ: Stoppa matsvinnet – så här gör du!

Här gäller regeln

Däremot kan du gott räkna med 5-sekundersregeln om du exempelvis tappar en vingummibjörn på din matta. För även om många av oss tror att en golvmatta är en riktig grogrund för bakterier, så har detta underlag faktiskt längst bakterieöverföringstid.

En god tumregel är därför: tappar du en fuktig matvara, som exempelvis en syltmacka, så ska du inte räkna med 5-sekundersregeln. Men tappar du däremot en torrare matvara så behöver du inte vara rädd för att snabbt plocka upp den och äta den.

De mest lästa artiklarna just nu
Styrkeövningar

Få starka ben med I FORMs julkalender

Styrkeövningar

1. december

Nyttig mat

RÄKNA UT: Hur många kalorier behöver jag?

Psykologi

Lär dig att släppa dina orostankar

Bröd

Världens nyttigaste och enklaste bananbröd

Nyttiga snacks

Så tacklar du kvällssuget

Kostråd

Kan man äta havregrynsgröt till middag?

Psykologi

Varför kan jag inte känna igen människor?

Träning

RÄKNA UT: Hur många kalorier förbränning min träning?

Nyttig mat

Så räknar du om gram till dl

Mer om Kostråd
Kostråd

Därför ska du låta saltkaret stå kvar på bordet

Kostråd

Är citronvatten nyttigt?

Kostråd

Därför är nordisk kost hälsosamt, även om du inte går ner i vikt

Kostråd

Kostfibrer

Kostråd

Protein

Kostråd

Är vitlökskapslar lika nyttigt som vanlig vitlök?

Kostråd

Får du tillräckligt med kalcium?

Kostråd

Vad är ingefära bra för?

Kostråd

10 av de bästa källorna till kalcium

Kostråd

Vill du äta nyttigare? Så här lyckas du

Kostråd

Är chiapudding verkligen nyttigt?

Newsletter background
I FORM rekommenderar
Superfood

Kolla in våra bästa recept med rödkål

Förebyggande

Därför är bastu så hälsosamt

Psykologi

Testa dig själv: Är du optimist eller pessimist?

Om I FORM

Lätt att leva sunt: I FORMs träningsuniversum och veckomenyer hjälper dig

Förebyggande

Borde du vara orolig för att du svettas på natten?

Platt mage

Magcamp för nybörjare: Följ det här effektiva programmet och se resultat

Träning

Få mer energi med den här morgonträningen som sträcker ut och stärker

Psykologi

Depressionstest – är du mer än bara nedstämd?

Styrketräning

Nybörjare? Så kommer du snabbt igång med styrketräningen

Träning

Här är de 5 mest populära träningsprogrammen