Kvinna äter med en skål i handen.

Oavsett var du är i din menscykel är det viktigt att lyssna på kroppens matbehov.

© iStock

Så bör du äta under din menscykel

Din aptit och energi kan svänga mycket genom menstruationscykeln. Kolla här hur du bör äta!

25 augusti 2016

Dag 1-5

Menstruationen kommer och betyder normalt en mindre aptit. Så lyssna till din kropp och ät mindre portioner och lätta snacks. Se till att få i dig de näringsämnen som kroppen behöver när den förlorar blod. Speciellt massor av järn från till exempel kött, skaldjur, sesamfrön och baljväxter. Ät också mycket C-vitamin från frukt och grönt, då det hjälper kroppen att ta upp järnet.

Dag 5-13

En bra period där de flesta känner sig fulla av energi. Det ger mer ork att träna och du känner ett naturligt sug efter att äta större portioner och kanske tillföra extra energikällor. Du kan med fördel äta extra B12-vitamin från magert kött, mejeriprodukter och fisk, då det förbereder din kropp för motion.


Dag 14

Du har ägglossning och din energinivå är nu på topp. Därför är det avgörande att äta mycket fisk, frukt, grönt, potatis och liknande, som håller igång dig hela dagen. Se också till att äta sunda snacks.

Dag 15-28

Ajdå. Nu kommer den svåra fasen där du mot slutet kan känna dig trött, få ont i huvudet och uppleva smärtor och dåligt humör. Din aptit går i taket och du kan känna dig extra sugen på en massa kolhydrater. Det är helt okej men försök att välja fullkorn, sötpotatis och liknande. Istället för sötsaker, som du också är sugen på nu, kan du välja mörk choklad, jordnötssmör och frukt.

Källa: Limor Baum, dietist och näringsexpert

Nå ditt mål 2019!

Kanske är du intresserad av ...

I FORM tipsar